125 milliárd dollárt költöttek fogadásra az amerikaiak a legalizálás óta

2022-07-04
Négy éve döntött úgy az USA Legfelsőbb Bírósága, hogy mind az 50 tagállam számára lehetővé teszi a fogadóirodák legalizálását.

 

A szektor mindössze négy év alatt eljutott oda, hogy amerikaiak millióinak életében van jelen napi szinten a sportfogadás, az államok kétharmada tette elérhetővé lakosai számára a játékot. A fogadási olyannyira a mindennapok életévé vált, hogy nem is kell szerencsejátékosnak, vagy akár sportrajongónak lenni ahhoz, hogy valaki szembetalálkozzon vele: az irodák reklámjait lényegében lehetetlen elkerülni, legyen szó akár tévéről, akár rádióról, akár bármilyen más médiáról. A The Associated Press hivatalos oddsszolgáltatója például a FanDuel szerencsejáték cég.

 

Ahhoz, hogy megértsük, mennyi is ez a 125 milliárd dollár: ez az összeg valamivel több, mint amennyit tavaly az egész országban állateledelre, állatgondozási kellékekre és állatorvosi ellátásra költöttek, és több, mint az amerikai farmerek tavalyi egész évi nettó bevétele – írja a Las Vegas Sun.

 

Természetesen a pénz nagy részét az irodák azoknak fizették ki, akik fogadásokat nyertek. A kiadások levonása után az irodák általában kevesebb, mint 10%-ot keresnek az általuk kezelt fogadások teljes összegéből. A legális fogadási szektor első négy évében bevételük 8,8 milliárd dollár volt az American Gaming Association, a szerencsejáték-ipar nemzeti kereskedelmi érdekképviseleti szerve szerint.

 

A sportfogadás legalizálására irányuló törekvés fő indoka az volt, hogy megvédjék a játékosokat attól, hogy engedéllyel nem rendelkező bukmékerek áldozataivá váljanak, amelyek közül sok a szervezett bűnözés részeként működik. A sportfogadás törvényessé tétele azonban nem járt sikerrel az illegális szerencsejátékok teljes felszámolásában. 

 

A sportfogadás legalizálásának pártfogói új adóbevételek forrásaként mutatták be a lehetőséget az állami törvényhozóknak, ami különösen csábító volt a nehéz pénzügyi időkben. Az AGA szerint a szektor 2018 óta 1,3 milliárd dollár állami és helyi adót termelt, egyes államok, például New York, 51%-kal adóztatják a mobil sportfogadásból származó bevételeket – ez a kulcs az üzemeltetők szerint hosszú távon nem fenntartható.

 

2022 májusáig 34 állam és Washington D.C. legalizálta a sportfogadást, és ezek közül 30-ban már működik is a piac. Elég csak bekapcsolni a tévét, mindegy mit néz az ember, jó esély van rá, hogy sportfogadási hirdetésekkel bombázzák majd. A FanDuel, a DraftKings, a BetMGM, a PointsBet, a Bet365 és különösen a Caesars Entertainment elárasztja az étert sportfogadási termékeivel. Decemberben Bill Miller, az American Gaming Association elnök-vezérigazgatója „fenntarthatatlan fegyverkezési versenynek” nevezte a sportfogadási hirdetések szintjét. Egyes körökben a reklámozás önkéntes iparági önszabályozására szólítanak fel, hogy elkerüljék az Angliában már létező szigorú kormányzati szabályozás lehetőségét.  A massachusettsi törvényhozók már most fontolgatják a sportfogadási hirdetések betiltását közvetlenül a sportesemények élő közvetítése előtt, közben és után. A New Jersey-i közgyűlés tagja, Ralph Caputo, aki maga is egykori kaszinómarketing-vezető volt, azt mondta, hogy „az iparág túlmarketingje már obszcén méreteket öltött”.