
A brit uralkodó jóváhagyására volt hozzá szükség, és könnyen lehet, hogy a lépés fel fogja bőszíteni a tradicionalistákat: a lóversenyzés egyik legfejedelmibb eseménye, a Royal Ascot átlépte a rubicont, és 300 éves történelme során először szponzori szerződést kötött!
A Royal Ascot – a U.S. Masters golf- vagy a Wimbledon teniszbajnoksághoz hasonlóan – mindig is egyfajta királyi lenézéssel viszonyult a kereskedelmi világhoz – legalábbis mostanáig. Most minden sportok legangolabbika ugyanis ötéves partnerségi megállapodást kötött egy, a katari királyi család által vezet vállalattal.
Az ugyan nem várható, hogy mindenütt hatalmas reklámtáblák fogják hirdetni a QIPCO-t (ahogyan a Qatar Investment & Projects Development Holding Company rövidített neve hangzik), de a júniusi eseménysorozat első napján a név bizony a standok tetején és a díszkörben is meg fog jelenni.
„Korlátozott brand-megjelenés lesz, a Royal Ascot színeivel.” – próbálta csitítani a kedélyeket Charles Barnett, a pálya vezetője a CNN-nek adott interjújában. Barnett elismerte, hogy az Ascot aktívan keresett „megfelelő partnereket” a lóversenyfesztivál további négy napjára is, de villámgyorsan hangsúlyozta, hogy vannak olyan hagyományok, melyektől semmi pénzért nem hajlandóak megválni. „Egészen biztos, hogy a szponzoráció a versenyek neveire, és az esemény nevére nem fog kiterjedni, ez örökkön örökké Royal Ascot marad.” – jelentette ki.
„Itt az ideje, hogy maximalizáljuk a pálya kereskedelmi értékét.” – közölte az Ascot kommunikációs vezetője, Nick Smith a CNN-nek, aki azt is elárulta, hogy a lépés elsődleges oka az volt, hogy a legnagyszerűbb telivéreket csábíthassák a Royal Ascotra és a többi kiemelt versenyre. „Nagy a verseny a piacon, mi pedig biztosítani akarjuk, hogy a pénzdíjaink versenyképesek.” – magyarázta Smith.
De vajon egy ilyen óriási jelentőségű lépés előtt kellett-e engedélyt kérniük a köztudottan lóversenyrajongó Erzsébet királynőtől? „Minden hasonló jelentőségű kérdésben egyeztetünk a Buckingham Palotával.” – ismerte be Barnett.
A QIPCO és Katar megjelenése a brit és európai lóversenyzésben viszonylag újkeletű: 2011-ben kezdődött. A British Champions Series futamai, köztük a Champion Stakes és a Queen Elizabeth II Stakes is az ő szponzori pénzüknek köszönhetően oszt manapság hétszámjegyű pénzdíjakat. A QIPCO kölcsönözte a nevét annak a Sussex Stakes-nek is, melyet kétszer is megnyert a híres-nevezetes, veretlen szuperló, Frankel.
De Európa legtekintélyesebb futama, a párizsi Prix de l’Arc de Triomphe is katari branddel fut, a Qatari felirat mindenütt látható a Longchamps pályán, ráadásul a tavalyi győztes, Treve is katari tulajdonban van.
Treve győzelmekor is mindenhol látható volt a Qatar felirat az Arc-on
A katariak nem csak a lóversenyzésben vannak jelen, számos más sportág nézői számára ismerős lehet vagy lesz a Qatari brandnév: a 2022-es futball világbajnokság is a kicsi, csupán két millió lakossal rendelkező arab államban kerül megrendezésre, dee katari befektetőké a francia Paris Saint-Germain focicsapat is.
A királynő véleménye ezekkel az ügyekkel kapcsolatban persze, mint mindig, most is szigorúan őrzött titok, de annyi biztos, hogy az ő pártfogása biztosítja azt, hogy a Royal Ascot továbbra is egyedülálló esemény marad a sport világában.
Tavaly az ő egyik kancája, Estimate nyerte meg az Ascot Gold Cup futamát – ez volt az első eset a verseny több, mint 200 éves történetében, hogy egy regnáló uralkodó vitte el a kupát. Fia, András herceg adta át neki a trófeát egy olyan plakát előtt, ami azt a QIPCO Champions Series versenysorozatot reklámozta, melynek a Gold Cup az egyik kulcsfutama..
Idén a kereskedelem korának eljövetele egy kicsit még nyilvánvalóbb lesz az egyik legtradicionálisabb versenynapon…
A Honvédelmi Minisztériumhoz kerülhet a lóversenyfogadás
Amore Boy nyerte a 101. Magyar Derbyt
Több rekordot is megdöntött az idei Kentucky Derby


