
A HVG, majd annak nyomán több lap is foglalkozott mostanában a Szerencsejáték Zrt. rádiósreklám-költésével, illetve azzal, hogy a Neo Fm üzleti bukását jórészt a Szerencsejáték Zrt. üzleti magatartása okozta.
Fájó szívvel, de ki kell mondanunk: a HVG által leírtak nem alkalmasak a lap által sugalmazottak alátámasztására. Az alábbi adatokat és az idézeteket a HVG cikkéből vettük át.
Az írás szerint a Szerencsejáték Zrt. szóvivőjétől, Tulik Ágnestől kapott információk szerint a részvénytársaság 2011-ben bruttó 707 millió forintot költött rádiós reklámfelületekre, ebből a Class FM-en 580 millió forintnyi, a Neo FM-en 8 millió forintnyi hirdetést vásároltak.
„A hivatalos rádió-hallgatottsági adatok alapján célcsoportunkat az MR1 Kossuth Rádióval, valamint a Class FM rádióval tudjuk a leghatékonyabban elérni. Ezen a két rádión való kommunikáció a termékek célcsoportja ismeretében megfelelő elérést biztosít” – nyilatkozta Tulik arról, hogyan dönt a cég a reklámköltésekről. A szóvivő szerint a Szerencsejáték Zrt rendszeresen végez piackutatásokat, ahol a célcsoportok médiahasználati szokásait, vásárlói preferenciáit is elemezik, és ezek alapján válogatják ki a médiumokat.
Megjegyzésünk: A szóvivő nyilatkozata valószínűleg nem fedi a valóságot, ugyanis a két rádió hallgatói között lényegileg nem lehet átfedés, és véleményünk szerint a két rádió hallgatói, mint potenciális játékosok, egyformán fontosak. A cikkben szereplő kijelentést azonban nem kell nagyon mellre szívni, mert a szóvivői magyarázatok néha tévesek, néha pedig leegyszerűsítettek.
*
Az Ipsos áprilisi mérései szerint a Class és a Neo hallgatottsága csaknem megegyezik a teljes lakosság tekintetében. Együtt a 7 milliós rádiós piacból közel 3 millió hallgatót tudnak magukénak.
Az Ipsos mérései szerint a Neo hallgatói hűségesebbek – azaz reklámozási szempontból biztosabban elérhetők –, napi 4,2 órát hallgatják a rádiójukat, míg a Class rajongói 2,6 órát. Ez alapján az előbbi hallgatottsága 24 százalékos a 15 százalékos Class-szal szemben.
Megjegyzésünk: Az írás alapján tehát azonos ár mellett a Neo-n érdemesebb hirdetni. Szerintünk a valóságban a kérdés ettől összetettebb, s a megalapozott döntéshez az egyes idősávokban elérhető felnőttek számát is ismerni kellene, továbbá azt, hogy a rádióhallgatási szokásokban - az adott rádiónál - milyen mintázatokat, időbeni megoszlásokat lehet találni.
*
A Neo FM reklámfelületeit értékesítő kereskedőház, az Integrált Média Megoldások Kft. ügyvezető igazgatója, Menyhárt Mária azt mondta, hogy az elmúlt hónapokban számos – rendkívül alacsony árat kínáló – ajánlattal keresték meg idén a Szerencsejáték Zrt. reklámjait értékesítő ügynökséget, de eddig rendre azt a választ kapták, hogy 2012-re a Neo-ra nincs keret.
Megjegyzésünk: Nincs adat arról, hogy a Class FM mit is adott a megrendelésért cserébe, hogy mibe került egy hallgató elérésének a költsége, és ez hogyan alakult volna a Neo FM esetében. Ha a Neo FM ajánlata - egy hallgató elérésének esetén - érdemben olcsóbb volt, mint amibe ugyanez a Class FM esetén került, akkor van mit vizsgálni, ellenkező esetben a hirdetések ilyen megoszlása akár rendben is lehet. Meg kell jegyeznünk azonban, hogy a Class FM által adott, a listaárhoz képest biztosított kedvezmény egy ekkora hirdetési csomag esetén nagyon kicsinek tűnik, de erre sokféle magyarázat adódhat.
*
A Class FM-et üzemeltető Advenio Zrt. Nyerges Zsolt 72 százalékos tulajdonában áll, a Lánchíd Kereskedőház Kft. pedig 26 százalékot birtokol.
Megjegyzésünk: Ha egy állami vállalat hirdetései egy kormánypárti nagyvállalkozónál kötnek ki, az minden esetben rossz érzést kelt bennünk. Ugyanakkor nem gondoljuk azt, hogy a Szerencsejáték Zrt. feladata lenne a Neo FM életben tartása.
Összefoglalva: A tisztánlátás érdekében azt kellene vizsgálni, hogy a Szerencsejáték Zrt. rádiós költései kapcsán - a 18-60 éves korosztályban - miként alakult egy játékos elérésének a költsége, illetve hogyan alakult volna az a Neo Fm esetén. Ha nincs jelentős eltérés, akkor ez az ügy rendben van. Ellenkező esetben nem ártana, ha az Szerencsejáték Zrt. üzletileg és jogilag is elfogadható magyarázattal szolgálna.
Kíváncsian várjuk a Szerencsejáték Zrt. álláspontját, illetve tájékoztatását a részletes rádiós hallgatottsági adatokról és a hallgatók elérésének költségéről…
Megszűnik a Szerencsejáték Zrt. monopóliuma az online sportfogadásban
Nem vették fel a 150 milliós Joker nyereményt
Közel egymilliárdot juttatott a Szerencsejáték Zrt NER-közeli cégeknek


