Szerencsejáték hírportál: nyerőszámok, sportfogadási tippek, online kaszinó

A közösségi kaszinójátékokra is hatással lehet a Facebook krízise

2018-03-28
A 4 milliárd dolláros globális közösségi kaszinó-ipar jelentős mértékben támaszkodik a Facebook platformjára. Elképzelhető, hogy a világ legnagyobb közösségi média platformján - az egyik legfontosabb üzleti modellje, a felhasználói adatok értékesítése terén - zajló egyre növekvő válság tőrdöfés lesz a fiatal iparág számára?

 

A közösségi kaszinójátékok rendszerint ingyenes játékot kínálnak, de a játékosok különböző termékeket és szolgáltatásokat vehetnek az élmény javítása érdekében. A valódi pénzes szerencsejáték oldalaktól eltérően, egy közösségi kaszinóból nem lehet készpénzt felvenni.

 

Alig egy évtizede a Facebook bevételének 19 százalékát még a Zynga játékainak köszönhette, mely olyan népszerű közösségi kaszinójátékokat fejlesztett mint például a Zynga Poker. Ahogyan a reklámokból származó bevételek vették át a vezető szerepet a technológiai óriás bevételeiben, a Facebook egyre kevésbé támaszkodott a közösségi játékfejlesztőkre. Másrészről azonban a közösségi kaszinójátékok fejlesztőinek továbbra is szükségük van a Facebookra.

 

Az Eilers & Krejcik Gaming piackutató szerint a közösségi kaszinójátékok fejlesztői jelenleg évente több mint 1 milliárd dollárt költenek marketingre, ennek legnagyobb része a Facebooknál landol. A társaság tavaly úgy becsülte, hogy a közösségi kaszinó piac 2020-ra elérheti a 4,6 milliárd dollárt, melyből a Facebook/web csatornán keresztül csupán 550 millió, azaz 12 százalék fog érkezni. 2012-ben a Facebook/web csatorna még az 1,3 milliárd dolláros közösségi kaszinópiac bevételének 75 százalékáért volt felelős.

 

A mobil nagy részt harapott ki a Facebookon keresztül zajló közösségi játékok piacának bevételeiből. Az Eilers & Krejcik Gaming  adatai szerint azonban 2016 negyedik negyedévében a közösségi média óriásának köszönhető pénz még mindig csak körülbelül a piac 25 százalékát jelentette. A teljes naptári évben ez körülbelül 29 százalék volt. A Facebook/web csatornáról származó 2016 negyedik negyedévi 260 millió dollár 10 százalékkal kevesebb volt a 2015 negyedik negyedévhez képest.

 

Bajban a Facebook

 

A The New York Times című amerikai és a The Guardian című brit napilap egyidejűleg közölt feltáró riportja szerint a londoni székhelyű, New Yorkban is irodát fenntartó Cambridge Analytica 50 millió Facebook-oldal adatainak feldolgozásával igyekezett képet alkotni a célba vett amerikai választók politikai beállítottságáról, és ennek alapján személyre szóló reklámokkal, politikai üzenetekkel próbálta befolyásolni őket, tudtuk nélkül - írja az mti.

 

A Cambridge Analytica alapítói, illetve befektetői között van Steve Bannon, Donald Trump amerikai elnök volt tanácsadója, aki egy ideig a cég alelnöke volt, és Robert Mercer milliárdos, a republikánusok egyik fő anyagi támogatója.

 

Az ügyet feltáró oknyomozó médiatevékenységbe bekapcsolódott a Channel 4 nevű, kereskedelmi alapon működő, de közszolgálati feladatokat is ellátó brit televíziós csatorna. A cég Srí Lanka-i üzletembernek álcázott riportere a Channel 4 beszámolója szerint rejtett kamerájával felvette, amint Alexander Nix, a Cambridge Analytica vezérigazgatója elmondja, cége milyen lejárató kampányokkal tud hitelteleníteni politikai riválisokat.

 

A Cambridge Analytica állítólag még 2014-ben megszervezett egy kvízjátékot a Facebookon, azzal a meghirdetett céllal, hogy a résztvevők elemzést kapnak tipikus személyiségjegyeikről. A játékban 270 ezer Facebook-profil tulajdonosa vett részt, és a cég az ő Facebook-ismerőseik hálózatának elérésével fért hozzá összesen 50 millió, zömmel amerikai Facebook-profil tulajdonosának adataihoz, tudtuk és beleegyezésük nélkül.

 

Zuckerberg a hétvégén több brit és amerikai újságban egész oldalas fizetett hirdetésekben kért elnézést a történtekért, elismerve, hogy a Facebook visszaélt a felhasználók bizalmával, mivel többet is tehetett volna annak elkerülésére, hogy a Cambridge Analytica tudtuk nélkül a maga hasznára fordítsa megszerzett adataikat.

 

A hír megjelenését követően a Facebook részvényeinek érteke több mint 12 százalékkal esett, és két nap alatt több mint 60 milliárd dollárt veszített értékéből. Kérdés, hogy középtávon milyen hatással lesz mindez a Facebookra illetve magára a felhasználói közösségre, okoz-e tömeges elvándorlást, mely bizonyára nem tenne jót a közösségi portálnak, mint reklám- és közösségi játékplatformnak. Egy, az iwiwéhez hasonló elnéptelenedés ugyan nehezen elképzelhető, de egy közepesebb visszaesés is akár végzetes lehet az igen fiatal, közösségi kaszinópiac számára.