
Nagy elvárásai vannak a kormánynak az online szerencsejáték szektorral szemben - kérdés, mire alapozzák ezt.
Vajon a jószerencsére? – teszi fel a kérdést a Morgás Joga blog.
Törvény ugyan van a távszerencsejátékról, a szerencsejátékról szóló törvény e tárgyú módosítása még 2012. január elsején lépett hatályba. A törvény meghatározza, mi is az az online szerencsejáték (a lóversenyfogadás és a kártyajáték, ha azt hírközlő eszköz és rendszer útján szervezik) és mekkora az adóterhelés (a tiszta játékbevétel 20%-a), valamint azt, hogy a távszerencsejáték szolgáltatás nyújtásához az állami adóhatóság engedélye szükséges.
A törvény felhatalmazza az államháztartásért felelős minisztert (azaz Matolcsyt), hogy rendeleti úton határozza meg a
- távszerencsejátékok szervezésének engedélyezését, ellenőrzését,
- a szervezés személyi, tárgyi-műszaki és gazdasági feltételeit és lebonyolítását,
- az engedély nélküli szerencsejátékok szolgáltatásában való közreműködők kötelezettségeit és
- az állami adóhatóság feladatait tartalmazó szabályokat.
- Ez mind a mai napig nem történt meg, így ez a szektor jelenleg törvényesen nem létezik.
A kormány ennek ellenére az online szerencsejátékokból szeretné pótolni a pénznyerő automaták kieső játékadóját – 2013-ban tehát úgy készül beszedni 10 milliárd forintot, hogy a rendelet még mindig hiányzik az online szerencsejáték-adó beszedéséhez, és ameddig ez így marad, addig a várható bevétel nulla forint.
Hiszen engedélyt egyetlen online szerencsejáték szervező sem kaphat még akkor sem, ha akar, mivel nincs vonatkozó rendelet. A szabályozatlanság miatt az állam nemcsak jelentős adóbevételről mond le, hanem kaotikus viszonyokat idéz elő - és ez nemcsak a feketegazdaság és a szerencsejátékra szakosodott bűnözés erősödését idézi elő, hanem a játékosokat is kiszolgáltatott helyzetbe sodorja. Ha valaki illegális online szerencsejátékban nyer, a nyereménykifizetés bizonytalan (azaz csakis a szervezőn múlik) és az igény nem peresíthető. Legális online szerencsejáték pedig nincs - tehát ezt nem tudja választani a játékos még akkor sem, ha igyekezne a legfehérebben hódolni szenvedélyének.
Kevés vigasz, hogy nemcsak a játékadóra, hanem a szabálytalan szerencsejáték miatti bírságra is számít a költségvetés - 2012-ben az előirányzat 4,3 milliárd volt (erősen kétséges, hogy tényleges bevételként összejött-e) az idén is pontosan ugyanennyi, mintha nem változott volna semmi sem a szektorban. Pedig a nyerőgépek betiltása után már nehéz arra számolni, sokan lesznek, akik saját érdekükben sufnituningolják a nem létező nyerőgépeket, az illegálisakat viszont sokkal nehezebb lefülelni - egyrészről nem annak látszanak, amik valójában, másrészről pedig ott vannak, ahol még véletlenül sem jár adóellenőr.
Ha azonban megjelenne a végrehajtási rendelet, az sem sokat lendítene a 2013-as adóbevételeken, hiszen az engedélyezési eljárás hosszadalmas, különösen az engedélyek megszerzéséhez szükséges auditálás eljárások miatt.
Vajon ezek után hogyan képzeli Matolcsy az online szerencsejáték sorsát?
A Morgás Joga blog bejegyzése itt olvasható.
Nyerőgépek biztosítják a rendőrök nyugdíját
Egymás melletti gépen nyert tízmilliókat egy házaspár a kaszinóban
Megdőlt Las Vegasi mítoszok: esedékes nyeremények


