Sportfogadás csiki-csuki Németországban

2013-11-18
Idegőrlően lassan készül a magyar szerencsejáték szabályozás, és megtippelni is nehéz, hogy mikor lesz ebből bármelyik külföldi szabályozó számára online szerencsejáték liszensz. De a németeknél sem sokkal jobb a helyzet.

  

Németországban az online sportfogadást szabályozó törvény hatályba lépése, és a pályázat lezavarása ultragyorsan ment, sőt némely szolgáltató még aggályait is kifejezte amiatt, hogy nem volt elég idő a pályázati anyagok összeszedésére a megadott határidőig. Mindez 2012. nyarán történt. Németország 80 milliós, jól kereső lakosságával kiemelt piacnak számít a szerencsejáték szolgáltatók között, így sok pályázó volt. A 20 kiadandó online sportfogadás liszenszre 43 pályázat érkezett annak ellenére, hogy az új szabályozás igen magas, a forgalom után fizetendő 5%-os adót készül beszedni a sikeres pályázóktól. (Nálunk csak a bruttó profit után kell majd 20% adót fizetni.)

 

Ám a kezdeti nagy kapkodás után 2013 tavaszáig semmi visszajelzés nem volt a német szabályozó testülettől. Ekkor 18 céget behívtak személyes meghallgatásra, sőt közülük 14-et biztos befutóként meg is neveztek, és azt ígérték, hogy napokon belül meglesz a 20 kiválasztott. A happy end azonban elmaradt, az engedélyek a mai napig nem lettek kiosztva, sőt új fordulatot vett az ügy.

 

Úgy tűnik, az előbb említett 18 cég kiesett a pixisből, hiszen pár napja mind a 43 pályázó cég kapott egy levelet, amiben arról tájékoztatják őket, hogy pályázatukat a megfelelő elbírálás érdekében kiegészítésekkel kell hamarosan ellátni, az erről szóló részletes tájékoztatót 2014 januárja előtt ki fogják nekik küldeni. A szolgáltatóknak ezután 2014 áprilisáig lesz idejük a pályázatukat kiegészíteni, majd a bírálati procedúra újra kezdődik. Szakértők szerint előfordulhat, hogy 2015-ig egy online sportfogadó oldal sem működhet legálisan Németországban.

 

A hosszadalmas procedúra már idáig is sok jogi kérdést felvet, amit a végkifejletben hátrányosan érintett cégek valószínűleg ki is fognak használni egy esetleges perben.

 

1. Akik már az elején kiszorultak

2012 augusztusában a pályázati határidő az ügy nagyságához mérten igen rövid, három hét volt. Ezt sok cég kevésnek ítélte, így nem is folyamodott liszenszért. Ehhez képest 14 hónap után most ugyanott tart az ügy.

 

2. Hátrányos megkülönböztetés?

a) Áprilisban úgy tűnt, hogy 18 cég előnyben van a többihez képest. Senki nem tudja, hogy ezeknek a szolgáltatóknak változatlanul megvan-e az előnye a többiekkel szemben, vagy hátrányból indulnak?

b) Az sem világos, hogy a Schleswig-Holstein tartományban liszenszet kapott szolgáltatók előnyben vannak-e a német liszenszek kiosztásánál.

 

3. További kérdéseket vet fel annak a lehetősége, hogy a Schleswig-Holstein tartományban liszenszet kapott szolgáltatók nem feltétlenül fognak megegyezni a Németországban engedélyezettekkel, már csak azért sem, mivel Németországban csak 20-an futhatnak be nyertesként, a tartományban viszont ennél több szolgáltató működik legálisan. Ez ellentmond annak az EU-s szabálynak, miszerint ugyanazon országon belül ugyanabban a kérdésben nem lehet eltérő a jogi szabályozás.

 

Mindezek után tisztán látható, hogy nem csak nálunk nehéz kérdés a szerencsejáték-ügy. A mozgatórugók nem ismertek egyik országban sem, legalábbis egyelőre csak sejteni lehet őket. Amíg az ügyön a törvényhozók tanakodnak, annak két vesztese van; az egyik az állam, és ezen belül az államkassza, a másik az az egyszeri állampolgár aki esetleg egy zavarosban halászó szerencsejáték oldalra téved a szabályozás hiányában.