Skandináviában a lottótársaságok az online szerencsepiac nyertesei

2014-05-19
A skandináv államok online szerencsejáték piacain domináns szerepet töltenek be az állami monopóliumok, a kormányok pedig igencsak vonakodnak kiadni kezükből a piacot, pedig a dán példa azt mutatja, nincs félnivalójuk.

 

A skandináv régióból, és különösen Svédországból indult az internetes szerencsejáték szektor több vezető szolgáltatója, például a Betsson, a Boss Media, a Mobenga, a Net Entertainment, a NYX Interactive és az Unibet. Ennek ellenére 2014-ben még mindig Dánia az egyetlen olyan skandináv ország, ahol privát online szerencsejáték vállalatok is szerezhetnek liszenszet.

Mind a négy skandináv országban domináns állami monopóliumok tevékenykednek (Danske Spil, Veikkaus Oy, RAY, Norsk Tipping, Svenska Spel), a kormányok pedig igencsak vonakodnak, hogy lemondjanak a szerencsejáték piacról és az azzal kapcsolatos bevételekről. 

 

Skandinávia lakossága gazdagnak mondható (a többi európai országgal összehasonlítva), ráadásul gyorsan elfogadják a különböző új technológiákat. Ennek köszönhető, hogy a skandináv lottótársaságok az első olyan szolgáltatók között voltak, amik játékaikat elérhetővé tették az interneten és a mobil készülékeken. 

A finn Veikkaus Oy 1996 decemberében sikeres pilot tesztet futtatott, és 1997-ben elindította online értékesítését. A mobilos játékot 1999-ben kezdték el tesztelni, 2000 elején pedig már élesben is elindult a szolgáltatás. 2004 novemberében vezették be a WAP-os és internetes élő fogadást, 2005 júniusában pedig sms-es játéklehetőséget is biztosítottak ügyfeleiknek. 2012-re a Veikkaus Oy internetes és mobilos értékesítése elérte a 600 millió eurót. 

 

A skandináv online szerencsejáték piac

Veikkaus Oy online értékesítése (millió EUR) 1997-2012

 

Idővel a monopóliumok fokozatosan bővítették online kínálatukat olyan játékokkal, mint a kenó, bingó, sportfogadás, sőt még olyan „keményebb" játékokat is elérhetővé tették, mint a kaszinójátékok és a póker. Ennek fő indoka az volt, hogy így próbálják elejét venni annak, hogy az állampolgárok az offshore szolgáltatók oldalain játsszanak. Az a 2014. januárjában tett bejelentés, mely szerint a norvég lottó- és szerencsejáték hatóság jóváhagyta a Norsk Tipping online szolgáltatásainak bővítését a kaszinójátékokkal, bingóval és az azonnali nyereményeket kínáló játékokkal (melyeket a Gtech szállít) azt jelenti, hogy immár a régió mind a négy országa fog valamilyen online szerencsejátékot szolgáltatni.

 

2005. decemberében a Svenska Spel a piaci keresletnek eleget téve elindította saját online pókertermét, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy magához csábítsa azokat a játékosokat is, akik akkor már a külföldi oldalakon játszottak. Indulása után hat héttel már 70.000 játékos regisztrált a Svenska Spel pókeroldalán.

 

A Finn Nyerőgép Szövetség (RAY) 2010. májusában négyéves szerződést kötött a Playtech-kel, ami értelmében a Playtech szállította a RAY számára az online kaszinó- és pókerjátékokat. Bár eredetileg úgy tervezték, hogy már abban az évben augusztusban indul a szolgáltatás, a piacradobás időpontját kétszer is elhalasztották, és az oldal végül csak 2010. november 29-én indult el. A halasztást az állam „szigorú követelményeivel” indokolták. Ezek közé tartozott például a napi maximum 500 eurós fogadási limit bevezetése a nyerőgép- és asztali játékok esetében. Napi 5 ezer euróban határozták meg a befizetési limitet, ráadásul éjfél és hajnal hat között egyáltalán nem lehet feltölteni a számlákat.

 

Anne Mette Hjelle, a Norvég Szerencsejáték Hatóság igazgatójának elmondása szerint a norvég kormány hisz abban, hogy a Norsk Tipping magához fogja tudni csábítani a játékosokat a liszensz nélküli szolgáltatótól azzal, hogy szélesíti online játékkínálatát.

Akárcsak Finnországban a RAY-nak, a Norsk Tippingnek is szigorú követelményeknek kell megfelelnie. Például nem kínálhatnak a játékosoknak olyan pénzügyi ösztönzőket, mint például regisztrációs bónusz, vagy az ingyenes pörgetések, és azokkal a játékosokkal, akik törlik online fiókjukat, nem folytathatnak a továbbiakban semmilyen marketing jellegű kommunikációt. A Norsk Tippingnek is limiteket kellett bevezetnie: a napi, heti és havi veszteség maximuma 4000 norvég korona (485 euró), 7000 NOK (845 euró) illetve 10.000 NOK (1.200 euró).

 

2012 elejéig, mikor Dánia elkezdett liszenszeket biztosítani, egy skandináv országban sem volt lehetséges nem-állami tulajdonban lévő szolgáltató számára online szerencsejáték liszenszet szerezni. A skandináv régió piaca azonban túl jó ahhoz, hogy figyelmen kívül hagyják az online szerencsejáték szolgáltatók, hiszen a skandinávok körében nagy a játékhajlandóság, jó az internetes és mobil kiépítettség, ráadásul jómódú a lakosság, így már számos offshore szerencsecég célozta meg a piacot. A GBGC szerencsejátékipari piackutató számításai szerint 2010-ben skandináv online szerencsejátékok (a lottójátékokon kívül)  tiszta játékbevételének 76 százaléka offshore liszensszel rendelkező szolgáltaknál realizálódott. Az állami monopóliumok nagyobb játékkínálatával, és a dán liszenszlehetőséggel a GBGC előrejelzései szerint 2017-re ez az arány már csak 58 százalék körüli lesz.

Érdemes megfigyelni a dán helyzetet, ahol az elmúlt két évben már magánvállalatok is szerezhettek liszenszet (ráadásul a magyarhoz nagyon hasonló szabályozás mellett). 2010-ben, a liszenszlehetőség előtt, az internetes szerencsejátékok tiszta játékbevételének csak 16 százaléka realizálódott a helyi liszensszel rendelkező szolgáltatóknál, például a Danske Spilnél. 2012 végére ez az arány 75 százalék lett.

2012 végén a Dán Szerencsejáték Hatóság bejelentette, hogy 39 szolgáltatónak biztosított liszenszet, ami így összesen 58 liszenszet jelent (mivel külön engedély kell az online fogadáshoz illetve az online kaszinóhoz). Ez meglehetősen nagy szám a relatív kis lélekszámhoz képest. A kezdeti eredmények azt mutatják, hogy néhány vállalat nem is tudott olyan sikereket elérni a piacon, mint amit remélt, különösen a magas adókulcs miatt. A 2012-ben kiadott 58 liszenszből, 27 kevesebb, mint 670 ezer euró tiszta játékbevételt ért el, és 13 volt olyan, ami 3,35 millió eurónál többet. Talán nem meglepő, hogy a legerősebb szolgáltató a Danske Spil: a vállalatnak körülbelül 600 ezer játékosa van, mely a dán populáció több, mint 10 százaléka.

 

A dán helyzet tehát azt sugallja, hogy az állami lottótársaságoknak nincs félnivalójuk a magán szolgáltatóktól. Amíg az állami társaságok azokat a játékokat kínálják, melyeket játékosaik szeretnének, és jó visszafizetési arányt alkalmaznak, sikeresek lehetnek az online kaszinó- és póker szektorban. Ez minden bizonnyal annak köszönhető, hogy az emberek bíznak bennük, és a lottótársaságoknak megvannak azok az erőforrásaik, mellyel dominálni tudnak a helyi piacokon. A kormányok számára már csak plusz bónusz, hogy sok magáncég úgy tűnik, ennek ellenére igencsak szívesen igényel liszenszet, ha ez lehetséges (és fizetnek magasabb adót). Az eredmény pedig több adóbevétel, miközben az állami lottótársaság is megőrzi piacvezető szerepét.

 
Forrás: GBGC