Nem indult vizsgálat a nyerőgépipar nemzetbiztonsági veszélyének feltárására

2013-04-02
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter Mile Lajos LMP-s képviselő írásbeli kérdésére adott válaszából kiderül, hogy a kormány nem indított vizsgálatot a nyerőgépipar eltörlését indokoló állítólagos nemzetgazdasági veszélyek kivizsgálására.

 

Mile Lajos március 13-án intézett hét írásbeli kérdést a "pénznyerő automaták milliárdjai körül" Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterhez. 

 

Kérdéseit és az arra adott válaszokat az alábbiakban összefoglaljuk a könnyebb áttekinthetőség érdekében (a válasz eredeti, teljes szövege itt olvasható):

 

Mile Lajos: Tavaly október óta – éppen a nemzetbiztonsági szolgálatok által feltárt kényes és súlyosnak mondott információk figyelembevételével – indult-e vizsgálat a z Nemzetgazdasági minisztériumnál, vagy bármely kormányzati szervnél a szerencsejáték iparág évtizedek óta zajló befolyásolási törekvéseinek feltárására ?

Varga Mihály:  A rendkívüli piackorlátozó intézkedések alkalmazására elsősorban a játéktermi pénznyerő automata üzemeltetés fokozott társadalompolitikai kockázata miatt került sor. Az intézkedés elsődleges célja, hogy a legszegényebb, legkiszolgáltatottabb, leghátrányosabb helyzetben lévők, különösen az ország leghátrányosabb kistérségeiben élő polgárok ne kapjanak arra lehetőséget, hogy pénzüket különösen addiktív szerencsejátékra, a vendéglátóhelyeken, helyi közösségi terekben könnyen elérhető pénznyerő automatákra költsék . Ezen elsődleges célkitűzésre tekintettel kifejezetten, a Mód. tv . végrehajtásával kapcsolatban nem indult vizsgálat a teljes szerencsejáték iparág illegális befolyásolására irányuló törekvések tárgyában a Nemzetgazdasági Minisztériumban és a felügyelete alá tartozó közigazgatási szerveknél.

Fortunaweb: Érdekes módon, Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkára az intézkedés tervének bejelentésekor még azokkal a súlyos nemzetbiztonsági veszélyekkel indokolta az iparág megszüntetését, melyeket az automatákat üzemeltető csoportok egyes tagjai jelentenek. Lázár akkor részleteket nem árult el, csak annyit közölt: a "piacon résztvevők szándékai jelentettek kockázatot".

 

ML: Számszerűsíthetőek a károk? Volt-e vizsgálat azzal kapcsolatosan, hogy milyen nagyságrendű (milliárdos) károk érték a költségvetést a szerencsejáték iparágban keletkező fekete jövedelmek miatt?

VM: A kedvező társadalompolitikai hatások közé sorolható a könnyen elérhető játéklehetőség miatt kóros játékszenvedéllyel fokozottan érintett, közpénzből finanszírozott ellátásra szoruló személyek számának csökkenése, a játéktermi pénznyerő automatázás miatt anyagilag is tönkrement családok számának jelentős mérséklődése, valamint a felelős játékszervezési elveket betartó szervezők szerencsejáték termékeinek igénybe vételével a szerencsejáték társadalmi kockázatainak, hátrányos hatásának minimalizálása.  A játéktermek és a játéktermekben üzemeltetett pénznyerő automaták betiltásával kapcsolatos, számszerűsíthető közvetlen költségvetési hatásként említhetjük a játékadó bevétel kiesését, amelynek mértéke a 2012 . november, december és január hónapokat tekintve megközelítően – a szünetelő játékhelyek figyelembe vétele nélkül számítva – 3,2 milliárd forint, míg a szünetelő játékhelyek alakulásának figyelembe vétele esetén a játékadóval kapcsolatos bevételkiesés volumene kisebb lett volna . A pénznyerő automaták miatt közvetetten jelentkező bevételkiesés közelítően 20-30 milliárd forintra tehető. Ezt azonban részlegesen ellensúlyozza, hogy a korábban az automatákon elveszített pénzt az emberek fogyasztásra költik, növelve ezáltal az áfa bevételeket.

Fortunaweb: Az indoklással nem tudunk egyetérteni, hiszen az internetes szerencsejátékok társadalmi veszélyessége, szenvedélybetegség okozó képessége sokkal magasabb, mint a játéktermi gépeké. 

 

ML: A hatályos szabályozás szerint pontosan hány helyen folyhat pénznyerő-automata játék tevékenység, és hány engedélyezett nyerőautomata üzemel ma Magyarországon az engedélyezési dokumentumok szerint? 

VM: Magyarországon jelenleg működő három II. kategóriájú játékkaszinóban – 2013 . március 18-i állapot szerint – 341 pénznyerő automata üzemel .

 

ML: Mit tesz a kormányzat annak érdekében, hogy a lehető leghatékonyabban és legszigorúbban ellenőrizze a legális játszóhelyeken a játékok tisztaságát, az üzemeltetett gépek hitelességét, az üzemeltetők által az NAV Szerencsejáték Felügyeleti Főosztályához továbbított, a forgalomra vonatkozó adatok hitelességét, továbbá az üzemben tartott gépek rendeltetésszerű engedélyekkel összhangban történő működtetését?

VM: A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a rendszeres hatósági ellen őrzés során vizsgálja a pénznyerő automaták mérésügyi hitelesítési bizonyítványát, hiteles állapotát, a műszaki berendezéseket az ellenőrök működés közben is vizsgálják, ellen őrzik a hiteles állapotot tanúsító jegyek meglétét, épségét, a berendezések által teljesített kifizetéseket is. A NAV rendszeres hatósági ellenőrzése kiterjed a napi és havi zárások, a játékkaszinók által vezetett szigorú számadású bizonylatok, és a havi gyakoriságú időközi elszámolások, valamint a játékkaszinó videotechnikai ellenőrzési rendszerével rögzített képfelvételek vizsgálatára is .

 

ML:  Zajlik-e hatékony ellenőrzés azzal kapcsolatosan, hogy a korábbi játékhelyeken működnek-e tovább nyerő-automaták? Folyhat-e egyáltalán játék ezeken a helyeken?

VM: Az illegális játékhelyeken működtetett pénznyerő automaták, illetve pénznyerő automata működési elvére hasonlító, szerencsejátéknak minősíthető szolgáltatást nyújtó műszaki berendezések, illegális internet terminálok ellenőrzése a NAV gyakorlatában a 2012 októberét követő időszakban kiemelt célkitűzés.

 

ML: A feketén üzemeltetett gépekkel szemben kinek a kötelezettsége eljárni ?

VM: Az illegális pénznyerő automata üzemeltetés elleni fellépés keretében a NAV, a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal, a rend őrség, az Alkotmányvédelmi Hivatal, és a Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központ együttműködésére is sor kerülhet.

 

ML: Lát-e esélyt arra, hogy az iparágban korábban nem jogszerűen keletkező milliárdos extra jövedelmeket utolérje a kormány és így a költségvetést megillet ő bevételekhez hozzájusson hazánk?

VM: A távszerencsejáték és egyéb, új játékfajták bevezetésével a kieső központi költségvetési bevételek pótlása a biztonságosabb, kevésbé kockázatos, társadalompolitikai szempontból hosszútávon is elfogadható magyar szerencsejáték piacon terveink szerint megfelelően biztosítható .