Milliárdos osztalék lottópénzekből

Május a mérlegkészítés hónapja. A mai, válságtól szenvedő világban, a legtöbb cég örül, ha nullszaldósra sikerül kihozni mérlegét, ám van olyan is, aki az elmúlt évben 300%-al növelte adózott eredményét 1 milliárd forintra, pedig 2009-ben még veszteséget termelt.

  

Miért érdekes ez nekünk? Mert a cég közvetetten szerencsejátékokból is szerzi jövedelmét, mégpedig egyenesen a Szerencsejáték Zrt-től, és kitalálták, igen, a jelenlegi kormány hatalomra kerülése óta az állami közterületi reklámkiadás nagy részét magához vonzó Publimont Kft-ről (korábban Europlakát) van szó.

 

Nem vitatjuk a cég reklámfelületekhez való szakértelmét és hozzáértését, de valószínűleg a cég legnagyobb érdeme inkább a tulajdonosi körben keresendő: három tulajdonosa van, két cég és egy magánszemély. A két cég áttételesen Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik, akit talán nem kell bemutatnunk, Orbán Viktor volt kollégiumi szobatársának nagy befolyása van jelenleg az üzleti életre. A harmadik tulajdonos a kiterjedt üzleti érdekeltségeiről ismert Nyerges Zsolt, akinek testvére januárban politikai főtanácsadó lett a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban.

 

Az Origo értesülése szerint tavaly ősszel a Szerencsejáték Zrt. óriásplakátjainak már 97%-a, a citylightok 72-75%-a került ki a Publimont felületeire. A cég tulajdonában vannak továbbá az összes BKV jármű külső felületein megjelent reklámok. Ezt a jogot a cég már 10 éve gyakorolja, mégis csak az elmúlt 1-2 évben lett jellemző, hogy a Szerencsejáték Zrt. nagy tömegben vásárol erre a felületre hirdetést. A hirtelen megnövekedett igényt a következővel magyarázzák: "kutatásaink alapján a célcsoport hatékonyan érhető el a járműreklámokon keresztül, az elmúlt években nagyobb figyelmet szenteltünk ezeknek a felületeknek."

 

A tavalyi évben a Publimont Kft. több, mint 1 milliárd forint adózás utáni nyereséget könyvelhet el, aminek a teljes összegét osztalékként ki is fizeti tulajdonosainak. A cég egyik legnagyobb megrendelője a Szerencsejáték Zrt.

 

Sajnos az Szzrt. kiadásaiból csak közvetve lehet azt figyelemmel kísérni, hogy a Publimontnak pontosan mennyi lottóforint jut. Az Szzrt. ugyanis ügynökségekkel köt szerződést, nem közvetlenül a céggel. Szerepel is a múlt év decemberi kimutatásban egy 3.149.606.300 forintos szerződés, mely már az idei évre, 2012. január elsejétől december 31-ig szól. Ebből az ügynökség normál esetben 4-5%-ot kap, nagyságrendileg ez lehet a 3 milliárd feletti összeg (149 millió), a 3 milliárd pedig megy a cég(ek)hez. Nem kis összeg, pláne, hogy nem fedi le az összes reklámkiadást, csak a köztéri reklámokat. A Szrt. éves reklám és produkciós költsége kb. évi 8 milliárd forint.

 
Írásunk kapcsán a Szerencsejátk Zrt helyreigazítást kért, mely itt olvasható.