Miért büntették a Red Bullt?

2014-03-17
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner biztos abban, hogy csapata szabályos körülmények között szerezte meg a második helyet az Ausztrál Nagydíjon, s abban is, hogy sikeres lesz a fellebbezésük.

 

Az FIA Daniel Ricciardót órákkal a futam leintését követően diszkvalifikálta, miután bizonyítottnak találta, hogy a Red Bullban az üzemanyag-fogyasztás átfolyási sebessége a verseny során „folyamatosan” meghaladta a 100 kg/órás előírt határt. A szövetség egy 10 pontból álló közleményben részletesen is megindokolta döntését, melyből kiderült, a címvédő csapatnál (és más istállóknál is) pénteken az átfolyásmérő megbízhatatlanul működött, ezért azt szombatra kicserélték. Az FIA utasítására aztán a szerelők az időmérőt követően a parc fermében visszacserélték az eszközt a régebbi változatra, és a szövetség ezenfelül arra kérte őket, hogy ne legyen a péntekihez hasonló probléma, csökkentsék az üzemanyag-átfolyás sebességét. Toto Wolff elmondása szerint a Mercedes ezt az időmérőt megelőzően megtette, minek következtében elmondása szerint fél másodpercet lassult autójuk.

 

A Red Bull viszont nem akart megengedni magának ekkora hendikepet. Miután Ricciardo eredeti rendszere pénteken nem megfelelően működött, a csapat úgy döntött, inkább saját eszköze adatait veszi alapul (az autókban az egységesített rendszer mellett a csapatok saját készítésű eszköze is méri az átfolyást), az FIA által kért átfolyási sebességcsökkentést pedig nem hajtotta végre. A probléma csak az volt, hogy ezzel nem feleltek meg az FIA által megszabott direktívának (hiszen a hivatalos mérési adatokat hagyták figyelmen kívül), ráadásul a műszer meghibásodása esetén nem is a csapat, hanem kizárólag a szövetség dönthet a mérési szisztéma változtatásáról.

 

„Az FIA technikai szakemberei a telemetria adataiból a verseny során megfigyelték, hogy túl magas az átfolyási sebesség, ezért kapcsolatba léptek az istállóval, és lehetőséget adtak nekik arra, hogy igazodjanak az ő korábbi utasításukhoz, vagyis csökkentsék úgy az átfolyási sebességet, hogy azzal a határon belül tudjanak maradni, melyet az egységesített szenzor mér. Ezzel tehát engedékenyek voltunk a csapattal. Ők azonban úgy döntöttek, nem korrigálnak” – áll az FIA közleményében.

 

A Red Bull később arra hivatkozott, azért nem vették figyelembe a kérdéses szenzor adatait, mert azt a pénteki adatok miatt tévesnek találták. Csakhogy: „Noha az eredeti szenzor eltérő adatokat mutatott az első szabadedzésen, ettől még ez számít az egységesített szenzornak, nem pedig az, amit a csapat használ saját méréseire – legalábbis addig, amíg az FIA nem határoz másként” – folytatódik a közlemény.

 

 A Red Bull álláspontja: egy hibás eszközre nem lehet hagyatkozni

 

Mindezek alapján úgy tűnik, a Red Bull két ponton is hibát követett el, s a csapatnak ezáltal kevés esélye van arra, hogy fellebbezése sikeres legyen. A csapatfőnök, Christian Horner mindazonáltal úgy véli, az FIA eszközének hibája egyértelmű, autójuk pedig valójában szabályosan működött, így jogtalan lenne büntetni őket. „A fellebbezés során remélhetőleg egyértelművé válik, hogy az autó megfelelt minden előírásnak. Az átfolyásmérő, melyet az autóba építettünk az FIA kérésére, bizonyítottan problémásan viselkedett a paddockban mindenütt, valamint már a teszteken történt bemutatása óta is, hiszen már ott is voltak ellentmondások. Olyan mérőeszközünk volt, amiről már a beépítés során tudtuk, hogy hibás, ezért mi a saját számításainkra hagyatkoztunk az üzemanyag-fogyasztás terén, melyeket a motorban helyeztünk el, és amely egy pontosan kalibrált, következetes és megbízható eszköz volt a teljes hétvége során, nulla hibaszázalékkal. Nem fellebbeztünk volna, ha nem gondolnánk úgy, hogy védhető a helyzetünk. Csalódást keltő, ami történt, és ez egyáltalán nem Daniel hibája volt. Nem hiszem viszont azt sem, hogy a csapaté. Mi megfeleltünk az előírásoknak, és a fellebbezés során bemutatásra kerülő dokumentumok ezt igazolni is fogják” – idézte Hornert Adam Cooper.

 

„Voltak gondjaink a szenzorral, amely megváltoztatta az adatokat a pénteki szabadedzés során. Ezt a szenzort aztán szombaton kicseréltünk egy másikra, ami az időmérőn meghibásodott. Akkor arra kértek minket, használjuk a pénteki eszközt és igazodjunk hozzá. Ezt az átállást viszont nem éreztük helyesnek, és amikor versenyeztünk, kiderült, komoly eltérés van a szenzor által mért adatok és a valós benzinfolyás között. Itt van a nézetkülönbség közöttünk. Ez még egy kiforratlan technológia, és lehetetlen száz százalékig megbízni egy olyan szenzorban, amelyről szinte minden egyes alkalommal bebizonyosodott, hogy problémás.”

 

Horner megerősítette, az FIA kérte őket a futam során, hogy változtassanak. „Informáltak minket, mi pedig közöltük velük, hogy kétségeink vannak a szenzorjuk működésével kapcsolatban. Hittünk a mi méréseinkben, máskülönben olyan helyzetbe kerültünk volna, hogy jelentősen csökkentettük volna a motorunk erejét, amely amúgy is teljesen szabályosan működött. Ha megnézzük a számításokat, az eltéréseket, teljesen egyértelmű, kinek az eszköze kompetens és kié nem” – zárta gondolatát Horner.

 

Ausztrál Nagydíj - Módosított végeredmény és pontversenyek

 

Ausztrál Nagydíj (57 kör, 307,574 km), végeredmény (pontszerzők):

 1. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:32.58.710 óra

 2. Kevin Magnussen (dán, McLaren) 26.7 mp h.

 3. Jenson Button (brit, McLaren) 30 mp h.

 4. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 35.2 mp h.

 5. Valtteri Bottas (finn, Williams) 47.6 mp h.

 6. Nico Hülkenberg (német, Force India) 50.7 mp h.

 7. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 57.6 mp h.

 8. Jean-Eric Vergne (francia, Toro Rosso) 1:00.4 p h.

 9. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) 1:03.5 p h.

10. Sergio Perez (mexikói, Force India) 1:25.916 p h.

 

leggyorsabb kör: Rosberg, 1:32.478 perc

pole pozíció: Lewis Hamilton (brit, Mercedes)

 

A vb-pontversenyek állása (még 18 futam van hátra):

pilóták:

  1. Rosberg 25 pont

  2. Magnussen 18

  3. Button 15

  4. Alonso 12

  5. Bottas 10

  6. Hülkenberg 8

  7. Räikkönen 6

  8. Vergne 4

  9. Kvjat 2

 10. Perez 1

 

csapatok:

 1. McLaren 33 pont

 2. Mercedes 25

 3. Ferrari 18

 4. Williams 10

 5. Force India 9

 6. Toro Rosso 6

 

Következő futam: Malajziai Nagydíj, március 30.

 

Forrás: telesport.hu, MTI

Címkék: autóverseny, forma1,