Mi történt a világban a szerencsejátékok szabályozásában?

2011. december
E havi összefoglalónkban Argentína, Belgium, Dánia, az Egyesült Királyság, az EU, Görögország, Írország, Jersey, Olaszország, Szerbia, Szingapúr, Szlovákia, Trinidad és Tobago szerencsejáték piacainak történéseiről olvashatnak.

 


  ARGENTÍNA

 

A Gaming Laboratories International (GLI) 22 latin-amerikai és karibi szabályozó testület 58 képviselőjét látta vendégül legutóbbi kerekasztal-konferenciáján Buenos Aires-ben. Az egész napos eseményen többek között Argentína, Chile, a Dominikai Köztársaság, Mexikó és Panama képviselői vettek részt. A GLI a következő hasonló rendezvényt, melyre Észak Amerika szerencsejáték szabályozó testületeinek képviselőit várja, március 7-8-án tartja Las Vegas-ban.

 

  BELGIUM

 

A belga kormány azt tervezi, hogy januártól megköveteli az internet szolgáltatóktól, hogy blokkolják a liszensszel nem rendelkező internetes szerencsejáték portálok elérhetőségét; továbbá megakadályozza, hogy az ilyen szerencsejáték szolgáltatók pénzügyi tranzakcióikat hajtsanak végre belga bankszámlákra.

Jelenleg 8 engedéllyel rendelkező online szerencsejáték oldal szolgáltat a belga játékosok számára, körülbelül 35.000 ügyfelük van, de nagyságrendileg 150.000 belga engedély nélküli oldalakon játszik.

 

  DÁNIA

 

Az EU szabályozók jóváhagyták Dánia terveit, hogy alacsonyabb adókulccsal adóztassák az online szerencsejáték szolgáltatókat, mint földi társaikat, így csupán a bruttó bevétel 20%-át fölözik le. A döntés valószínűleg más EU tagállam számára is lehetővé teszi majd, hogy hasonlóan döntést hozzon.

 
  EGYESÜLT KIRÁLYSÁG

 

Az Európai Bíróság a Rank Csoport perében elismerte, hogy a szórakoztató gépekre és bingóra vonatkozó brit áfa törvény sérti az EU adósemlegesség elvét. A Brit bíróság már döntött egyszer a Rank számára kedvezően egy 235,4 millió fontos bingóval kapcsolatos áfa túlfizetési perben. Egy másik, 30,8 millió fontos szórakoztató gépekre vonatkozó kereset még rendezésre vár.

Ettől függetlenül, a Rank benyújtott egy keresetet, amiben felkéri a brit kormányt, hogy harmonizálja az online és offline szerencsejáték adózását. Ian Burke elnök-vezérigazgató elmondta: "Úgy hiszem, hogy a kormánynak megvan a lehetősége, hogy munkahelyeket teremtsen az Egyesült Királyságban anélkül, hogy adóbevételtől esne el, úgy, hogy a jelenlegi toldozott-foldozott rendszert egy egyszerű, egysávos adóval váltja fel."

Matthew Hancock konzervatív képviselő szintén arra kéri a kormányt, hogy vegyék napirendre a szerencsejáték adó kérdését. Szerinte több millió fontnyi adóbevételtől esnek el, azáltal, hogy a bukmékerek offshore cégeket alapítanak.

November végén összeült a parlament Kulturális, Média és Sport Bizottsága, hogy átgondolja a 2005-ös Szerencsejáték törvény hatékonyságát. A vizsgálat kiterjed az offshore e-szerencsejáték operátorok hatásának, az új kaszinó liszenszek hiányának és a játékgépek osztályozásának és szabályozásának kérdéseire.

 

  EURÓPA

 

Az Európai Parlament egy meglehetősen hosszú határozatot adott ki az e-szerencsejáték szabályozásának irányvonalairól. Az ajánlások közt szerepel, hogy a szabályozás "a lakosság természetes szerencsejáték hajlamát szabályozza azzal, hogy olyan szintre korlátozza a szerencsejátékok reklámozását, amely feltétlenül szükséges ahhoz, hogy a potenciális játékosokat a legális szolgáltatók köréhez irányítsa. Javasolja továbbá, hogy az online szerencsejátékok reklámjaiban jelenjen meg egy üzenet, mely a játékszenvedély veszélyeire hívja fel a figyelmet."

Emellett felszólítja a tagállamokat, hogy "úgy küzdjenek az illegális szerencsejáték szektor ellen, hogy megerősítik azokat technikai és jogi eszközöket, melyekkel azonosítani, és szankcionálni lehet az illegális szolgáltatókat, annak érdekében, hogy 

  • hatékony védelmet nyújthassanak a játékosok számára, különös figyelemmel a sebezhető csoportokra, mindenekelőtt a fiatalokra
  • biztosítsák, hogy a fogadásokból befolyt összeg bizonyos része a sport és lóverseny testületekhez kerüljön
  • és biztosítsa, hogy a szerencsejátékokból származó állami bevételek jelentős része fordítódjon közösségi és jótékonysági célokra."

Felhívja a tagállamok figyelmét arra, hogy működjenek szorosabban együtt az általános előírások kialakításában, és együttesen lépjenek fel a liszensszel nem rendelkező szolgáltatók ellen. Javasolja, hogy alakítsák ki az elektronikus azonosítás és fogyasztóvédelem egységes pán-európai minimum standardját.

A Távszerencsejáték Szövetség üdvözölte a határozatot. "Az Európai Parlament határozata azt mutatja, hogy megváltozott a szemlélet" mondta Clive Hawkswood, a Szövetség vezetője. "Inkább szabályozni akar már, nem tiltani, és ez arra kényszeríti az Európai Bizottságot, hogy fellépjen azon tagállamokkal szemben, melyek igazságtalanul korlátozzák a szerencsejáték piacukhoz való hozzáférést. Nincs bizonyíték arra, hogy egy több szolgáltatós, jól szabályozott liszensz rendszer több törődést igényelne, mint a monopólium." - tette hozzá Hawkswood.

A Szövetség azonban azt is közölte: "Elkeserítő, hogy a határozat utal arra, hogy a sportesemény szervezőknek részesedniük kellene a fogadásból befolyt összegekből. Ez  a gazdag sporttestületek tovább erősödő lobbizásához vezet majd annak érdekében, hogy a hatalmas reklámokból befolyó összegeken felül már a szerencsejáték szektortól is bevételhez jussanak."

 

  GÖRÖGORSZÁG

 

Az e-szerencsejáték vállalatok már tiltakoztak, amiatt hogy a részben állami tulajdonú OPAP földi szerencsejáték vállalkozása kedvezőbb adózási feltételeket kap Görögországban, mint az online szolgáltatók.

Most a Távszerencsejáték Szövetség (RGA) és az Európai Szerencsejáték és Fogadói Szövetség (EGBA) nyújtott be panaszt az Európai Bizottságnál az ország új e-szerencsejáték törvényei miatt, mondván, hogy "több verseny-ellenes és igazságtalan korlátozás maradt a törvényben. Ezek szükségtelen és igazságtalan gazdasági terheket helyeznek az új szolgáltatókra, például arra kötelezik őket, hogy állandó székhelyük legyen Görögországban, és korlátozzák a görög bankokkal folytatott pénzügyi tranzakciókat. A törvény emellett magasabb korhatárhoz köti az online szerencsejátékot, mint a földit."

A két szövetség azzal is megvádolta a görög kormányt, hogy nem átláthatóan tevékenykedik, és visszafojtotta a versenyt azzal, hogy az OPAP liszenszét újabb 10 évre, 2030-ig meghosszabbította.

 

  ÍRORSZÁG

 

Írország Legfelsőbb Bírósága ebben a hónapban fog döntést hozni, hogy engedélyezik-e a pénzes bingót az országban. Jelenleg a jogszabályok csak a jótékonysági vagy humánus célú bingót engedélyezik, de a gyakorlatban sok jótékonysági szervezet alakított ki kapcsolatot üzleti célú szolgáltatókkal, és kb. 20 olyan üzleti-jellegű bingóterem van az országban, amelyek ilyen megegyezések alapján működnek. Az ügy a corki Rock Bingo kapcsán került középpontba, akik egy új, 1000 férőhelyes létesítményt adtak át a Legfelsőbb Bíróság engedélyével, ahol aztán pár nappal később a rendőrség razziát tartott.

Más: az ír kormány azt fontolgatja, hogy több állami tulajdonú vállalattal együtt eladja a Nemzeti Lottótársaságot, összesen kb. 2 milliárd euró értékben. 

 

  JERSEY

 

Elképzelhető, hogy Jersey beperli a brit kormányt, mert levette a szigetet az elfogadott e-szerencsejáték szolgáltatókat tartalmazó listájáról.  Alderney és Man-sziget továbbra is a listán van.

 

  OLASZORSZÁG

 

Olaszország azt tervezi, hogy a mostani 1 euróról 2 euróra növeli a Comma 6a nyerőgépek maximum tétjét. A maximum nyeremény 100 euróról 200 euróra nőne. Az operátorok szerint az új VLT-k "komoly hatással vannak" az iparra. A VLT-k jelenleg körülbelül az AWP-k 10%-t teszik ki, de a bevételek több, mint 25%-a rajtuk keresztül zajlik.

 

  SZERBIA

 

Az új szerb jogszabályok növelik a szerencsejáték szabályozók hatáskörét, azáltal, hogy lehetővé teszi számukra hogy lecsapjanak az illegális kaszinókra és pénzmosásra.

 

  SZINGAPÚR

 

Szingapúr tovább korlátozza a kaszinó marketinget, ezáltal kívánja biztosítani, hogy a szerencsejáték vállalatok elsősorban a turistáknak, nem pedig a helyi lakosoknak nyújtják szolgáltatásaikat.

 

  SZLOVÁKIA

 

A pénzügyminisztérium úgy döntött, hogy nem korlátozza a szlovák liszensz nélkül működő külföldi online szerencsejáték szolgáltatók elérését.

 

  TRINIDAD ÉS TOBAGO

 

Trinidad és Tobago szabályozni kívánja szerencsejáték szektorát, hogy ezáltal megkísérelje fejleszteni turizmusát - mondta a karibi állam minisztere. Jelenleg kb. 75 kaszinó és privát klub üzemel, mintegy 10.000 alkalmazottat foglalkoztatva, és ezek a vállalkozások jelenleg mindenféle felügyelet nélkül működnek.

A kaszinóipar kezdetektől fogva nagyon szabályozatlanul működött " mondta Stephen Cadiz kereskedelmi és ipari miniszter a helyi médiának. "A szerencsejáték évszázadok óta jelen van Trinidad és Tobago-ban, de a jelenlegi szabályok, melyek szerint a kaszinók üzemelnek, nincsenek összhangban a Privát Klub törvénnyel. A pénzmosás is problémát jelent. A kormánynak döntést kell hoznia, hogy hogyan szabályozza ezt az iparágat."

Az ország népessége csupán 1,2 millió, szinte az egész lakosság Trinidad szigetén él. 

„A szabályozás külföldi szerencsejátékosokat fog vonzani, és ez fellendíti az idegenforgalmi szektort, ami eddig is növekvőben volt, de nem a gazdasággal arányosan, ahogyan az néhány más karibi országban. Az új szabályozás jobb feltételeket fog teremteni a kaszinó alkalmazottak számára is" mondta Cadiz.

 
Címkék: jogi háttér,