Mi történt a világban a szerencsejátékok szabályozásában?

2011. október
Minden hónapban összefoglalót adunk a világ egyes országainak szerencsejáték szabályozásában történt eseményekről, változásokról.

E havi összeállításunkban Ausztria, Dánia, Franciaország, Görögország, Írország, Man sziget, Németország, Kína, Kirgizisztán és USA szerencsejáték piacáról olvashatnak.

 

 

AUSZTRIA

Az Európai Bíróság döntése értelmében az osztrák állami szerencsejáték monopólium EU jogot sért azzal, hogy akülföldi szerencsejáték vállalatoknak nem biztosít lehetőséget arra, hogy liszenszet szerezzenek. Ausztria bűnmegelőzési okokkal indokolt, ám a bíróság úgy gondolta, hogy erre vannak egyéb, kevésbé kereskedelmet korlátozó megoldások is.

 


  DÁNIA

Dánia új online szerencsejáték liszenszeiért való jelentkezés első határideje október 17-én járt le. Az EU szabályzók elfogadták az ország által az online szerencsejátékokkal szemben állított kötelezettségeket, engedélyt adott a kormánynak, hogy alacsonyabb adókat vessen ki a virtuális kaszinókra mint  földi társaikra, azok minden tiltakozása ellenére. Az Európai Bizottság azt mondja, az állami segítség ilyen formája elfogadható "mert a piac liberalizációjának pozitív hatásai nagyobbak, mint a versenyben bekövetkezett torzulás.”

Clive Hawkswood, a Távszerencsejáték Szövetség elektronikus szerencsejátékokkal foglalkozó testületének vezetője szerint: "Nyilvánvaló különbségek vannak az online és offline üzemeltetők üzleti modelljei között, és ezeket a kiszabott adóknak is tükrözniük kell. A földi operátorok csupán fizikális nemzeti határok között versenyeznek, míg az online cégek egy nagyon kiélezett nemzetközi versenytéren küzdenek, az adókat pedig e szerint kell meghatározni."

Az új szabályok értelmében, az online kaszinóknak a bruttó játékbevétel 20%-át kell adóként befizetniük, míg a földi kaszinók és nyerőgép üzemeltetők a bruttó játékbevétel első 48 millió dán korona (6,45 millió euró) alatti részének 45%-át, az a fölötti rész 71%-át fizetik.

 

 


  EURÓPA

Az Európai Bíróság figyelmeztette az EU tagállamokat, hogy amennyiben engedik a szerencsejáték monopólium terjeszkedését anélkül, hogy megnyitnák a piacot, és ezt bűnmegelőzési okokkal indokolják, tudniuk kell ezt bizonyítani.

Az osztrák kaszinó monopóliummal kapcsolatos döntésében a Bíróság többek között emlékeztet azon ítélkezési gyakorlatára, miszerint annak érdekében, hogy összhangban legyen a bűnözés elleni küzdelem, valamint a játékalkalmak csökkentésének célja, a szerencsejátékok területén monopóliumot bevezető olyan nemzeti szabályozásnak, amely lehetővé teszi azt, hogy a monopólium jogosultja terjeszkedő politikát folytasson, azon a megállapításon kell alapulnia, hogy a játékokhoz kötődő bűnözés és csalás olyan problémát jelent az érintett tagállamban, amely a szabályozott tevékenységek kiterjesztésével orvosolható lenne. A Bíróság ugyanakkor hangsúlyozza, hogy az államkincstár bevételeinek maximalizálása mint egyedüli cél nem teszi lehetővé a szolgáltatásnyújtási szabadság ilyen jellegű korlátozását.

 


  FRANCIAORSZÁG

A GamblingData jelentései szerint a korábban monopol helyzetben lévő Pari-Mutuel Urbain (PMU) és Francaise des Jeux (FDJ) lettek a szabályozott francia online szerencsejáték piac első évének fő nyertesei. A magán operátorok, főleg azok, melyek sportfogadási szolgáltatást nyújtanak, jóval rosszabbul jártak.

Egy meg nem nevezett lobbista szerint "Franciaországban jelenleg elég világos a helyzet: az online szerencsejáték és fogadói szektor egy veszteség-gyártó üzem, büntető adókkal sújtva és azokkal az ex-monopolistákkal való tisztességtelen - de legális – versenyre kényszerítve, akik hatalmas versenyelőnyükre támaszkodnak. Egy év alatt egy jogi alap nélküli monopóliumtól eljutottunk egy olyan oligopóliumig, amit a kormány legalizált."

Francois Baroin pénzügyminiszter szerint, az operátorok ez irányú kérése ellenére, valószínűtlen, hogy a 8,5 százalékos francia szerencsejáték forgalmi adókulcsot felülvizsgálnák a következő évi elnöki választások előtt.

Ez a szabályozás különbözik sok más terület adóztatásától, és határozottan magasabb a megszokottnál, hiszen a játékosok teljes befizetése után vetik ki. Az alternatív megközelítés szerint csak a bruttó játékbevétel adózik, ez általában egy magasabb adókulcsot jelent, de sokkal kisebb összegre van kivetve. A francia ARJEL például sportfogadás esetén a bruttó játékbevétel 38%-át, póker esetén 25%-át, lóversenyfogadás esetén 55%-át javasolta az adó mértékének.

 


  GÖRÖGORSZÁG

Az OPAP, a részben a görög kormány tulajdonában lévő szerencsejáték ipari cég, 10 évre - 2030-ig - meghosszabbítja fogadási monopóliumát, valamint 35.000 VLT üzemeltetésére szerez liszenszet. Az OPAP 375 millió eurót fizet a monopólium meghosszabbításáért, valamint a bruttó profit 5%-át, és 650 millió eurót a VLT liszenszért. 18.500 VLT üzemeltetését alvállalkozásba kell adnia, így a liszenszjogot más operátoroknak is el kell adnia.

Időközben mind az Európai Bizottság, mind az Európai Szerencsejáték Szövetség aggodalmát fejezte ki a tervezett görög e-szerencsejáték szabályozás keretei miatt. Kifogásolják többek között, hogy korlátozni kívánják a liszenszek számát, valamint azt a feltételt, hogy a szervereket a görög határokon belül kell elhelyezni, és a tranzakciókat teljes egészében Görögországon belül kell végezni.  Megkérdőjelezik annak a pontnak a szükségességét is, mely előírja, hogy tárolni kell a játékosok személyi igazolványának másolatát .
A Távszerencsejáték Szövetség (RGA) kifogásolja az OPAP földi szerencsejátékainak a független online operátorokhoz képesti kedvezményes adózását. Az elektronikus szerencsejáték cégeket 30% adókulcs sújtja, melyet a bruttó profit után kell fizetniük, a játékosoknak pedig 10% adót kell fizetniük minden online nyereményük után. Ezzel szemben az OPAP-ot felmentik a bruttó profit után fizetendő adó alól, játékosainak pedig a 100 eurót el nem érő nyeremények után nem kell adózniuk. 


  ÍRORSZÁG

Az ír jogalkotók elkezdték körvonalazni azt az új szabályozást, mely modernizálná Írország szerencsejáték törvényét.  A készülő szabályozás kiterjed a földi szerencsejátékokra, a fogadóirodákra, bingó-termekre, lottózókra és az e-szerencsejátékokra is. Egy korábbi hivatalos jelentés szerint az írek a játékgépek eltávolítását tervezik az olyan helyszínekről mint a kocsmák és fogadó irodák, azonban a valódi kaszinókat most először úgy tűnik, hogy engedélyezni fogják.


  MAN SZIGET

Man sziget új típusú e-szerencsejáték liszenszet vezetett be a B2B szolgáltatók számára. A „Hálózati Szolgáltatások” liszenszet olyan cégek számára bocsátják ki, akik szerencsejáték platformjaikat más, végfelhasználókat kiszolgáló szolgáltatók felé értékesítik. A liszensz éves díja 50.000 GBP, plusz 5.000 GBP minden tengeren túli ügyfél után.

Garth Kimber, a Man szigeteki kormányzat e-szerencsejátékokért felelős vezetője elmondta: "Az új liszensz bevezetése lehetőséget biztosít számunkra, hogy a Man szigeteki szerencsejáték ipar mindenfajta modelljét kielégítsük, azoktól a vállalkozásoktól kezdve, akik más vállalkozók részére értékesítik platformjaikat, egészen azokig a cégekig, akik közvetlenül a felhasználókat szolgálják ki. Rendszerünk immáron három rétegű. Azt, hogy melyik típusú liszenszre van szükség, az határozza meg, hogy milyen típusú B2B kapcsolatokat szándékozik az adott cég kialakítani. A liszenszek mindenfajta szerencsejáték tevékenységet lefednek, a sportfogadástól kezdve egészen a pókerig, és mindegyik esetén ugyanaz az igénylés folyamata. A liszensz-igénylés elbírálási folyamata fajtától függetlenül maximum 12 hetet vesz igénybe."

A sziget kormánya arra is kíváncsi, hogy a szerencsejáték operátorokat érdekli-e a földi kaszinókban rejlő lehetőség, mivel most szándékozik engedélyezni az ország első hotel/kaszinó komplexumát. Itt nem kellene szerencsejáték illetéket fizetni, és nem lenne limitálva a nyerőgépek száma sem. Jelenleg egy kaszinó működik a sziget fővárosában, Douglas-ban.

 


  NÉMETORSZÁG

Schleswig-Holstein tartomány elfogadta azt a törvénymódosítást, mely korlátlan számú operátor számára lehetővé teszi, hogy elektronikus szerencsejáték liszenszet igényeljen póker, kaszinó játék és sportfogadási szolgáltatás nyújtásához. Az adó mértéke a bruttó játékbevétel 20%-a.
Valószínűleg a többi német tartomány nem lesz ennyire liberális az év végére várt új szabályozásokkal.

Betfair panasszal fordult az EU-hoz, mivel szerinte az új sportfogadási törvény nem fogja eléggé megnyitni a piacot a kellő verseny kialakulásához. Panaszában megemlíti, hogy az új jogszabály a sportfogadási liszenszeket hétben maximalizálja, 16,67 százalékos adót vet ki, és ügyfelenként havonta 750 euróban maximalizálja a fogadási limitet.

 


  KÍNA

Hubei tartomány Shiyan és Suizhou városának helyi vezetői lecsaptak a szerencsejáték  ipar területén tevékenykedő vállalkozásokra. Shiyan-ban a törvény-végrehajtási erők  az illegális gépek üzemeltetésre, és az illegálisan tevékenykedő szerencsejáték ipari vállalkozásokra összpontosítottak. Összesen 21 illegális helyszínt és 475 jogszerűtlen gépet találtak. Suizhou-ban a hatóságok nagyobbrészt a visszaeső szabálysértőkre fókuszáltak, titokban ellenőrizték őket mielőtt formális lépésekre szánták el magukat. 20 illegális gépet és 40 elektronikus asztalt koboztak el, egy vállalkozás liszenszét  pedig felfüggesztették.

 


  KIRGIZISZTÁN

A kirgiz parlament 2012. január 1-től betiltotta a kaszinókat és nyerőgépeket. Jelenleg körülbelül 20 kaszinóban és 3000 egyéb helyszínen üzemeltetnek nyerőgépeket az országban. A döntés kritikusai szerint ez a lépés csupán arra jó, hogy illegalitásba űzzék a szerencsejátékokat, mások szerint azonban ez az első lépés az állami monopólium kialakítása felé.


  USA

New York állam Seneca nemzettsége a nem-törzsi kaszinó operátorok inváziójával néz szembe. Az állam szenátora azt fontolgatja, hogy megnyitja a szerencsejáték piacot, de a Seneca törzs azzal érvel, hogy "tiszteletben kellene tartania a helyi egyezményt"  egy 2002-es megállapodásra utalva, amely exkluzív szerencsejáték liszenszet biztosít számukra a területen.

A törzs szerencsejáték ipari tevékenysége közel 3600 állást teremtett, állításuk szerint ennek többségét nem indiánok töltik be, és hozzájárul az állami bevételekhez is, hiszen a nyerőgép bevétel negyedét fizetik be adóként. Az elmúlt évtizedben, a Seneca-k - akik Buffalo-ban, Niagara Falls-ban és Salamanca-ban üzemeltetnek kaszinókat - 475 millió dollárt fizettek be ily módon, 310 millió dollárt azonban visszatartanak azon az alapon, hogy az állam tisztességtelenül jár el velük szemben.

"Komolyan hiszünk abban, hogy azzal, hogy lehetővé teszik, hogy Western New York területén, ahol a Seneca Nemzetségnek exkluzív szerencsejáték engedélye van, külső operátorok is megjelenjenek, alá fogja ásni a terület gazdasági stabilitását, és összességében negatív hatással lesz Western New York lakóira és közösségére" mondta Robert Odawi Porter, a Seneca-k elnöke.

Ezzel szemben, a kaliforniai Sacramento közelében lévő Mono indiánok által lakott Northfork Rancheria engedélyt kapott Washington-tól, hogy kaszinót létesítsen 2500 játékgéppel és 200 szobás hotellel - annak ellenére, hogy 1988 óta a szövetségi politika nem tenné lehetővé, hogy törzsi területeken szerencsejátékot engedélyezzenek. A szövetségi kormányzat egy 1700 gépes és 170 hotelszobás komplexum fejlesztésére is engedélyt adott a Marysville melletti,  Maidu indiánok által lakott Enterprise Rancheria területén, az állam északi részén, azonban elutasított egy másik kérelmet a San Francisco-hoz közel fekvő, Pomo indiánok által lakott Guidiville Band területén.

Az indián ügyekért felelős vezető, Larry Echo Hawk elmondta: "A szerencsejáték törvényben foglaltak világosak. Minden kérvényt meg kell vizsgálnunk, és el kell döntenünk, hogy megfelel-e a törvényben és szabályokban foglaltaknak. Mindkét kérelmezőnek (Northfork Rancheria of Mono és Enterprise Rancheria of Maidu) történelmi kapcsolatai vannak azzal a területtel, és mindkét ajánlatot erőteljesen támogatja a helyi lakosság, ami lényeges szempont az elbírálás során" jelezte.

Címkék: jogi háttér,