Megtilthatják az online szerencsejáték reklámot az EU tagállamok

2012-07-18
Az Európai Bíróság múlt héten megerősítette, hogy az EU tagállamok játékosvédelmi okokra hivatkozva az EU jog megsértése nélkül megtilthatják az online szerencsejáték szolgáltatók határokon átívelő reklámjait.

 

Az Európai Bíróság azután hozta meg ítéletét, hogy Ausztriában elutasították a HIT és HIT LARIX nevű szlovén online kaszinó reklámozásra irányuló engedélyezési kérelmét. (Ausztriában a külföldi kaszinók reklámozása előzetes engedélyhez kötött.) Az osztrák bíróság kikérte az Európai Bíróság véleményét, hogy döntésük összhangban van-e a szolgáltatások szabad áramlásának európai elvével. Arra hivatkoztak, hogy nem tudtak megbizonyosodni arról, hogy a szlovén játékosvédelmi sztenderdek egyenlő szinten vannak-e azzal, mint ami Ausztriában érvényben van, illetve hogy annak jogi szabályozása elegendő-e ahhoz, hogy megakadályozzák a kiskorúakat abban, hogy az online kaszinóban játszhassanak. 

 

Az Európai Bíróság múlt csütörtökön úgy döntött, hogy a tagállamok korlátozhatják illetve megtilthatják egy másik tagállamban működő kaszinó reklámozását, ha a játékosok védelme nem azonos szintű az ottani szabályokkal, amennyiben ez kimondottan a köz érdekét szolgálja, mint például a fogyasztók védelme, és a csalásnak, valamint az állampolgárok a játékhoz kapcsolódó túlzott kiadásokra való ösztönzésének a megelőzése.

 

Pozitívum a páneurópai online szerencsejáték szolgáltatók számára, hogy az Európai Bíróság azt is kimondta, hogy a tagállamok által előírt korlátozásoknak az arányosságuk vonatkozásában meg kell felelniük a Bíróság ítélkezési gyakorlatából következő feltételeknek, azaz alkalmasnak kell lenniük az elérni kívánt cél megvalósítására, és nem léphetik túl az annak megvalósításához szükséges mértéket. Ezenkívül a nemzeti szabályozás csak akkor alkalmas az említett cél megvalósítására, ha azt valóban koherens és szisztematikus módon kívánja elérni. A korlátozásokat mindenképpen hátrányos megkülönböztetéstől mentesen kell alkalmazni.

Kimondja továbbá, hogy a korlátozásokat nem lehet nem közvetlenül játékosvédelmi okokra miatt bevezetni, tehát nem lehet megtiltani egy külföldi kaszinó reklámját például egy állami tulajdonú, monopolhelyzetben lévő szerencsejáték vállalat védelmére hivatkozva.