Kinek a szerencséje?

2012-03-05
A szerencsejáték törvény módosítása kapcsán többször írtunk annak színvonaltalanságáról, a végrehajtási rendelet közel féléves csúszásáról, az adóbevételekre gyakorolt káros hatásáról, a társadalomvédelmi szempontok végiggondolatlanságáról.
Itt az ideje, hogy elkezdjük a háttér vizsgálatát is.

 

2012. január 3-án Rogán Antal parlamenti képviselő, V. kerületi polgármester zárószavazás előtti egyéni indítványa alapján módosult a szerencsejáték törvény, mely a szeptemberi  Rogán - Lázár féle szöveghez képest, meglehetősen szigorú feltételeket támaszt a nem helyhez kötött szerver alapú pénznyerő rendszerek  üzemeltetőjével kapcsolatban . 

A nem szakmabeliek kedvéért: ez a pont határozza meg, hogy ki építhet ki olyan rendszert, ahol az otthoni számítógépeken is lehet a pénznyerő automaták játékait játszani. Megjegyzendő, hogy ezeknek a játékoknak a társadalmi veszélyessége kiemelkedő - még a kocsmai pénznyerő gépekkel összevetve is - és idáig ilyen rendszert legálisan nem lehetett hazánkban üzemeltetni.

 

A vizsgálatunk tárgya a törvény 26 § (25)  bekezdésének d. pontja – a szövegben a c és a d pont az új.

 

A jogszabály szövege a következő:

(25) Nem helyhez kötött szerver alapú pénznyerő rendszer üzemeltetésére engedély annak a Magyarországon bejegyzett székhellyel rendelkező gazdasági társaságnak adható, amely

a) jegyzett tőkéje eléri az 50 millió forintot,

b) rendelkezik legalább egy magyar állampolgárságú vezető tisztségviselővel,

c) valamennyi tagja (részvényese), a kérelem benyújtását megelőzően – a benyújtás időpontjától számítva – legalább 10 éven át folyamatosan, Magyarországon szerencsejáték szervezésével foglalkozó gazdasági társaságnak volt tagja (részvényese) vagy vezető tisztségviselője;

d) többségi tulajdonosa az engedély benyújtását megelőzően – a benyújtás időpontjától számítva – legalább 10 éven át folyamatosan olyan Magyarországon engedélyezett szerencsejáték szervezésére irányuló tevékenységet folytatott, ahol a játékosok személyazonossága kétséget kizáró módon ellenőrzésre került és adataik nyilvántartása és kezelése a jogszabályi előírásoknak megfelelően történt.

 

A változtatás lényege, hogy csak az kaphat engedélyt, aki az elmúlt 10 évben folyamatosan kaszinót üzemeltetett Magyarországon – mert a törvény alapján csak a kaszinókban kell a játékosokat regisztrálni.

A jogszabály szöveg nem egyértelmű, hogy a kaszinót üzemeltető cégről vagy a tulajdonosáról van-e szó, de jelenleg ez teljesen mindegy, mivel az engedélyért folyamodók körét lényegesen nem bővíti. 

 

Kik jöhetnek szóba? 

Három kaszinó működik jelenleg hazánkban - a Las Vegas Casino (tul.: az Andy Vajna érdekeltségébe tartozó Las Vegas Casino S.a.r.l. (S.A.), a Tropicana (tul.: a Szerencsejáték ZRt), valamint a Casino Sopron (tul.: a Pannon–Partner Kft, mely felett a Casinos Austria Int. GmbH rendelkezik minősített többségű befolyással, valamint a Szerencsejáték Zrt a kisebbségi tulajdonos).

Az értelmezéstől függően (miszerint cégre vagy tulajdonosra vonatkozik) ilyen engedélyt csak 

  • vagy a Las Vegas Casino, a Tropicana, és a Casino Sopron kaphat, 
  • vagy a Las Vegas Casino (S. A. ) a Szerencsejáték Zrt. és a Pannon–Partner Kft. -  (ez utóbbi csak Szerencsejáték Zrt. és a Casinos Ausztria közös döntése alapján.)

Rogán Antal és Andy Vajna köztudomásúlag közeli barátságot ápolnak.

 

Mekkora üzletről van szó?

Mivel hazánkban idáig nem lehetett ilyen játékot szervezni, a becslés nehéz. Az internetes szerencsejátékokon belül a sportfogadást, a pókert, és a kaszinójátékokat (ez alatt elsősorban a pénznyerő gépek játékait kell érteni) bevétel szempontjából általában egyforma nagyságúnak tekintik. Idáig Magyarországon internetes sportfogadást legálisan csak az Szerencsejáték ZRt szervezett, valamint engedély nélkül, de magyar nyelven további 12 cég. A forgalombecslések 10 és 100 milliárd Ft között szórnak, mi a 60 milliárd Ft körüli forgalmat tekintjük reálisnak. Ez 6 milliárd forint tiszta játékbevételt jelent, amelynek 3 milliárd Ft körül van a tiszta profittartalma.  

 

Kérdéseink:

Miért kell egyáltalán ilyen, a társadalomra veszélyesnek nyilvánított játékot engedélyezni?

Ha engedélyezik, akkor miért nem bízzák kizárólag a Szerencsejáték Zrt-re?

Ha lehet ezen a piacon magán szerencsejáték szervező, akkor miért nincsen korrekt verseny?

Ha egy magán szereplő  kivételezett üzleti helyzetbe kerül, akkor  az miért a törvénymódosítást kezdeményező politikus bevallottan közeli jó ismerőse?

 

Címkék: online játék,