Kerékcsere két másodpercen belül?

2013-07-26
A legjobb Forma-1-es csapatok az elmúlt két évben csaknem a felére csökkentették az kerékcserék idejét.

 

A Forma-1 hosszú évtizedekig kizárólag a versenyzők és az autók teljesítményéről szólt, az utóbbi években azonban felértékelődött az egyre gyorsuló, a nézők számára ráadásul kifejezetten látványos kerékcserék szerepe.

 

A legjobb csapatok az elmúlt két évben csaknem a felére csökkentették az abroncsváltások idejét, s a világbajnoki címvédő Red Bull istálló az idei Malajziai Nagydíjon 2.05 másodperccel minden idők leggyorsabb kerékcseréjét hajtotta végre. Az eddigi legjobb a McLaren-csapat tavalyi 2.3 másodperces eredménye volt.

 

A gyorsaság ugyanakkor a tévedések számát is megnöveli: a három héttel ezelőtti Német Nagydíjon épp a Red Bull gárdája hibázott, Mark Webber autójának jobb hátsó kerekét nem jól rögzítették, majd amikor az ausztrál pilóta elindult a boxból, az abroncs elszabadult, s eltalált egy operatőrt, akit súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba.

 

Elszabadult Mark Webber kocsijának az egyik kereke és eltalált egy operatőrt a Német Nagydíjon 2013. 07. 7-én. EPA/SRDJAN SUKI 

A versenytempó szempontjából azonban óriási jelentősége van a gyors kerékcseréknek, Sam Michael, a McLaren sportigazgatója például azt mondta, akár három másodpercet is lehet nyerni egy futamon három jól sikerült boxkiállással.

 

„Ha megspórolunk egy másodpercet a cserénél, az olyan, mintha a pályán az autónk 10 körön keresztül körönként egytized másodperccel gyorsabb lenne a többieknél” - nyilatkozta Sam Michael.

 

A 20-24 fős szerelőgárdák egy versenyhétvége alatt nagyjából 70 alkalommal gyakorolják a kerékcserét, s ezekre az edzésekre a hétvégi Magyar Nagydíjon is sor kerül majd. Érdekesség, hogy a csapatok az összes ilyen próbát mérik és videofelvételt is készítenek róluk, hogy később visszanézhessék és elemezhessék őket.

 

„Azt gondolom, lehetséges két másodperc alá szorítani a kerékcserék idejét, ugyanakkor nagyon veszélyes lenne, ha túlságosan nagy hangsúlyt fektetnénk erre” - mondta Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke, aki úgy gondolja egy-két tizedmásodperc érdekében nem szabad túl nagy nyomás alá helyezni a szerelőket. „A nagy felelősségérzet rengeteg hibát generálhat, s ez sokkal inkább döntő lehet, mint az, hogy 2.3 vagy 2.4 másodperc alatt cserélünk-e kereket.”

 

A XXVIII. Forma-1-es Magyar Nagydíj vasárnap 14.00 órakor rajtol a Hungaroringen.

 

Forrás: MTI

 

Címkék: autóverseny, forma1,