Feltűnően klassz a Class FM a Szerencsejáték Zrt-nek

2012-06-19
A HVG, majd annak nyomán több lap is foglalkozott mostanában a Szerencsejáték Zrt. rádiósreklám-költésével, illetve azzal, hogy a Neo Fm üzleti bukását jórészt a Szerencsejáték Zrt. üzleti magatartása okozta.

 

Fájó szívvel, de ki kell mondanunk: a  HVG által leírtak nem alkalmasak a lap által sugalmazottak alátámasztására.  Az alábbi adatokat és az idézeteket a HVG cikkéből vettük át. 

 

Az írás szerint a Szerencsejáték Zrt. szóvivőjétől, Tulik Ágnestől kapott információk szerint a részvénytársaság 2011-ben bruttó 707 millió forintot költött rádiós reklámfelületekre, ebből a Class FM-en 580 millió forintnyi, a  Neo FM-en  8 millió forintnyi hirdetést vásároltak.    

„A hivatalos rádió-hallgatottsági adatok alapján célcsoportunkat az MR1 Kossuth Rádióval, valamint a Class FM rádióval tudjuk a leghatékonyabban elérni. Ezen a két rádión való kommunikáció a termékek célcsoportja ismeretében megfelelő elérést biztosít” – nyilatkozta Tulik arról, hogyan dönt a cég a reklámköltésekről. A szóvivő szerint a Szerencsejáték Zrt rendszeresen végez piackutatásokat, ahol a célcsoportok médiahasználati szokásait, vásárlói preferenciáit is elemezik, és ezek alapján válogatják ki a médiumokat. 

Megjegyzésünk: A szóvivő nyilatkozata valószínűleg nem fedi a valóságot, ugyanis a két rádió hallgatói között lényegileg nem lehet átfedés, és véleményünk szerint a  két rádió hallgatói, mint potenciális  játékosok,  egyformán  fontosak. A cikkben szereplő kijelentést azonban nem kell nagyon mellre szívni, mert a szóvivői magyarázatok néha tévesek, néha pedig  leegyszerűsítettek. 

 

*

 

Az Ipsos áprilisi mérései szerint a Class és a Neo hallgatottsága csaknem megegyezik a teljes lakosság tekintetében. Együtt a 7 milliós rádiós piacból közel 3 millió hallgatót tudnak magukénak.

Az Ipsos mérései szerint a Neo hallgatói hűségesebbek – azaz reklámozási szempontból biztosabban elérhetők –, napi 4,2 órát hallgatják a rádiójukat, míg a Class rajongói 2,6 órát. Ez alapján az előbbi hallgatottsága 24 százalékos a 15 százalékos Class-szal szemben.  

Megjegyzésünk: Az írás alapján tehát azonos ár mellett a Neo-n érdemesebb hirdetni.  Szerintünk a valóságban a kérdés ettől összetettebb, s a megalapozott döntéshez az  egyes idősávokban elérhető felnőttek számát  is ismerni kellene, továbbá azt, hogy  a rádióhallgatási szokásokban  - az adott rádiónál -  milyen mintázatokat, időbeni megoszlásokat lehet találni.

 

*

 

A Neo FM   reklámfelületeit értékesítő kereskedőház, az Integrált Média Megoldások Kft. ügyvezető igazgatója, Menyhárt Mária azt mondta, hogy az elmúlt hónapokban számos – rendkívül alacsony árat kínáló – ajánlattal keresték meg idén a Szerencsejáték Zrt. reklámjait értékesítő ügynökséget, de eddig rendre azt a választ kapták, hogy 2012-re a Neo-ra nincs keret.

Megjegyzésünk: Nincs adat arról, hogy a Class FM mit is adott a megrendelésért cserébe, hogy  mibe  került egy hallgató elérésének a költsége, és ez hogyan alakult volna a Neo FM esetében. Ha a Neo FM ajánlata - egy hallgató elérésének esetén - érdemben olcsóbb volt,  mint amibe ugyanez a Class FM esetén került, akkor van mit vizsgálni, ellenkező esetben a hirdetések ilyen megoszlása akár rendben is lehet. Meg kell jegyeznünk azonban, hogy a  Class FM által adott, a listaárhoz képest biztosított kedvezmény egy ekkora hirdetési csomag esetén nagyon kicsinek tűnik, de erre sokféle magyarázat adódhat.

 

*

 

A Class FM-et üzemeltető Advenio Zrt. Nyerges Zsolt 72 százalékos tulajdonában áll, a Lánchíd Kereskedőház Kft. pedig 26 százalékot birtokol.  

Megjegyzésünk:  Ha egy állami vállalat hirdetései egy kormánypárti nagyvállalkozónál kötnek ki, az minden esetben rossz érzést kelt bennünk. Ugyanakkor nem gondoljuk azt, hogy a Szerencsejáték Zrt. feladata lenne a Neo FM életben tartása.

 

Összefoglalva: A tisztánlátás érdekében azt kellene vizsgálni, hogy a Szerencsejáték Zrt. rádiós költései kapcsán -  a 18-60 éves korosztályban - miként alakult egy játékos elérésének a költsége, illetve hogyan alakult volna az a Neo  Fm esetén. Ha nincs jelentős eltérés,  akkor ez  az ügy rendben van. Ellenkező esetben nem ártana, ha az Szerencsejáték Zrt. üzletileg és jogilag is elfogadható magyarázattal  szolgálna.

 

Kíváncsian várjuk a Szerencsejáték Zrt. álláspontját, illetve tájékoztatását a részletes rádiós hallgatottsági adatokról és a hallgatók elérésének költségéről…