Fellángolt az szerencsejáték reklámok elleni háború Svédországban

2014-04-16
Svédországban ismét fellángolt a nemzetközi liszensszel rendelkező online szerencsejáték szolgáltatókkal szemben zajló háború, miután a helyi szerencsejáték szabályozó testület nyilvánosságra hozta, hogy az úgynevezett szürke piacon tevékenykedő szolgáltatók a felelősek a svéd tévében látható összes szerencsejáték reklám 64 százalékáért.

 

A Lotteriinspektionen adatai szerint a szürke szolgáltatók a tavalyi évben 1 milliárd svéd korona értékben hirdettek a tévében, ami közel háromszorosa annak, mint amit 2011-ben költöttek. 

A TNS Sifo piackutató cég által készített statisztika azt mutatja, hogy a helyi liszensszel rendelkező szolgáltatók (például a Svenska Spel állami monopolcég) által vásárolt hirdetések értéke ugyanakkor mindössze 44 százalékkal nőtt (617 millió svéd koronára) ugyanebben az időszakban. A svéd szerencsejáték piac egyébként tavaly ismét zsugorodott, már sorozatban a harmadik éve csökken a forgalom.

 

A Lotteriinspektionen kommunikációs vezetője, Joakim Röngren szerint a svéd liszensszel nem rendelkező szolgáltatók növekvő reklámköltése a Legfelsőbb Bírósági egy, a svéd szerencsejáték törvénnyel kapcsolatos 2012-es esetének „félreértelmezéséből” ered. Abban az ügyben a bíróság úgy döntött, hogy az Aftonbladet és Expressen elnevezésű napilapok nem sértettek jogot azzal, hogy szerencsejáték hirdetéseket közöltek, mert a törvény diszkriminánsan közelíti meg a nemzetközi szolgáltatókat a helyiekhez képest. Ezt a döntést ismételte meg az Európai Bizottság is, mely figyelmeztette Svédországot, hogy „szisztematikusabb és következetesebb" módon alkalmazza szerencsejáték szabályozását, ellenkező esetben az Európai Bíróság haragjával szembesülhet.

A svéd szerencsejáték törvény értelmében az engedéllyel nem rendelkező szolgáltatók nem reklámozhatnak az országban, azonban a tiltás csak a svéd tulajdonú médiumokra vonatkozik, a más EU országban bejegyzetteket nem köti a törvény. 

A kormány ígéretet tett, hogy megoldja a problémát, de ez még nem történt meg, az új jogszabály azóta is késik. Erik Thedéen helyettes államtitkár legkorábban az idei év végére ígérte egy ilyen jogszabály megalkotását.

A Svéd Szerencsejátékipari Etikai Tanács eközben új hirdetési szabályt tett közzé, mely 200 svéd koronában határozza meg a bónuszajánlatok maximumát. 

 

A Lotteriinspektionen legújabban a május 31-i tartandó Stockholm Maraton máltai liszensszel rendelkező szponzorát, a Unibetet vette célba. A hatóság szerint a Unibet azon terve ugyanis, hogy logóját és domain nevét kihelyezi a 42 km-es pálya különböző pontjain, sérti a külföldi szerencsejáték vállalatok promóciójára vonatkozó tilalmat. A verseny szervezői április 18-ig kaptak haladékot, hogy reagáljanak a szabályozó testület aggodalmaira, a Svéd Maraton Egyesület pedig szankciók elé nézhet - beleértve az akár 2 millió svéd koronás bírságot is - ha folytatja az Unibettel kapcsolatos terveit.