Dohánypiac a trafikmutyi előtt

2013-05-09
A dohányáru-nagykereskedelmi cégek árbevétele 2009 óta folyamatosan emelkedik, ugyanakkor mind adózás előtti, mint nettó eredményük jelentősen csökkent az utóbbi években: 2011-ben például 44 százalékkal 4 milliárd forintra nőtt összesített veszteségük - hívja fel a figyelmet a Bisnode üzleti információs szolgáltató az MTI-hez csütörtökön eljuttatott összegzésében.

 

A Bisnode csoport a rendelkezésére álló adatok alapján állította össze kimutatását, és csak azokat a vállalatokat vizsgálta, amelyek főtevékenységként a dohányáru-nagykereskedelmet tüntették fel beszámolóikban.

 

A cigarettakereskedelem, tágabban értelmezve a dohányáru-kereskedelem az utóbbi hónapokban fókuszba került, miután idén nyáron a trafikkoncessziós pályázat eredményhirdetése, illetve a nyertes üzletek megnyitása után teljesen átalakul a piac - fejti ki a Bisnode. Hozzáfűzik: sokszor csak a dohányosokat ellátó kiskereskedelmi egységek piacának átrendeződését emlegetik, de mindenképpen érdemes áttekinteni a "hátországot", azaz a boltokat ellátó dohányáru-nagykereskedők piacát. 

 

A főtevékenységként dohányáru-nagykereskedelemmel foglalkozó cégek kasszájába nagy összegek folytak be: 2011-ben a 26, árbevételi adatokat leadó dohányáru-nagykereskedő összesen 527 milliárdos árbevételt ért el, egy évvel korábban 27 cég 511 milliárdos, 2009-ben pedig szintén 27 társaság 480 milliárdos forgalmat vallott be. Ez azt jelenti, hogy 2010-ben az előző évhez képest 6,4, 2011-ben pedig 3,1 százalékkal gyarapodott az érintett társaságok összes árbevétele - derül ki a közleményből.

 

Az egy cégre vetített átlagos árbevétel is emelkedett, 2009-ben ez az összeg 17,8 milliárd forintra rúgott, egy évvel később közel 19 milliárdot tett ki, 2011-ben pedig átlépte a 20 milliárd forintot. 

 

Bár az árbevétel emelkedett 2009 óta, az eredményadatok már sokkal rosszabb képet mutatnak: adataikról a Bisnode csoportnak beszámoló dohányáru-nagykereskedelmi társaságok adózás előtti vesztesége az előző évhez képest 2010-ben 19 százalékkal 2,5 milliárdra nőtt. A 2011-ben feljegyzett 3,7 milliárd forintos negatív eredmény pedig durván 50 százalékos növekedést jelent az érintett vállalatoknak. 

 

A nettó eredmény is hasonlóan alakult, a 2009-es 2,4 milliárd forintos összesített veszteség 2010-re 15 százalékkal 2,8 milliárdra emelkedett, 2011-ben pedig éves szinten 44 százalékkal 4 milliárd forintra nőtt. A dolgozók számáról 2009 és 2012 vége között 21-24 cég adott információt, ezekből az látható, hogy 2009 és 2012 vége között az egy cégnél foglalkoztatottak átlagos száma majdnem 20 százalékkal esett vissza.

 

A legnagyobb dohányáru-nagykereskedőket külön-külön vizsgálva kiderül, hogy a 2011-ben elért árbevétel jelentős részét két cég adta: 2011-ben a két legnagyobb árbevételt mutató nagykereskedelmi cég 175 és 172 milliárd forintról számolt be. Az utánuk következő már csak 70 milliárdos forgalmat teljesített, a tizedik vállalat árbevétele pedig épphogy csak meghaladta az egymilliárdos határt.

 

Címkék: dohánykoncesszió,