Belépne a bwin a magyar piacra, de a túl magas koncessziós díj gátolhatja

2013-06-11
Bár a bwin májustól nem fogad el újabb regisztrációkat a magyar játékosoktól, a társaság kelet-európai igazgatója a napokban mégis Budapesten járt, és ebből az alkalomból exkluzív interjút adott a Fortunawebnek.

 

Thomas Tzokas szerint vészterhes idők jönnek az online szerencsejátékot szervező multinacionális cégekre, elmondta, milyennek látja a globális, az amerikai és európai piacot, és persze arról is beszélt, mitől függ, hogy visszatérnek-e Magyarországra.

 

„Azért jöttem, hogy monitorozzam a magyarországi helyzetet, áttekintsem, milyen fejlemények vannak Önöknél és megvizsgáljam a lehetőségeket, hogy miként tudnánk belépni a szabályozott magyar piacra. Üzleti tárgyalásaim lesznek, de állami vezetőknél nem lobbizok” – foglalta össze budapesti látogatásának célját Thomas Tzokas, aki azért nem titkolta: cége, a bwin.party a közelmúltban úgy döntött, a kelet-európai országok és a .com piacok helyett inkább a szabályozott nyugat-európai piacokra koncentrál, illetve nagyon készül arra, hogy a hatalmas amerikai piac is megnyíljon.

 

„Személy szerint nagyon érdekesnek tartom a kelet-európai, és ezen belül a magyar piacot” – magyarázta meg elsőre ellentmondásosnak tűnő lépését a regionális igazgató, majd így részletesebben is kifejtette régiónkról alkotott véleményét: „A kelet-európai piac egy olyan terület, amely most minden szegmensben egy természetesen növekvő folyamaton megy át. Sok cégnél megfeledkeznek arról, hogy itt mégiscsak Európa feléről van szó. Bár az itteni országok kultúrája sok mindenben különbözik egymástól, azért rengeteg a hasonlóság is, nagy a növekedési potenciál, és mivel a szabályozott piacok csak később kezdenek majd működni, ezért a kormányzatoknak lehetőségük van arra, hogy nyugatról már egy jobb szabályozási modellt vegyenek át.  Mivel a legtöbb globális cég vagy visszavonulóban van erről a piacról, vagy még meg sem jelent rajta, esetleg keveset invesztált ebbe a régióba, ezért tulajdonképpen nagy lehetőség kínálkozik arra, hogy akár teljesen új cégek is megjelenjenek itt. Magyarország egy közepes méretű piac, úgy vélem, ahhoz, hogy ez egy jól működő, fejlődő piaccá váljon, ahhoz a szabályozás megalkotásánál két szempontot kell figyelembe venni. Az egyik, hogy a szerencsejáték-szervező cégeknek ez egy elfogadható, jó szabályozás legyen, a másik, hogy a kormányzatok elvárásai is teljesüljenek.”  

 

Thomas Tzokas, a bwin kelet-európai igazgatója

 

Azzal kapcsolatban, hogy leghamarabb mikor léphetnek be a szabályozott keretek között működő magyar szerencsejáték piacra, így fogalmazott: „Először is szeretnénk látni, hogy milyen lesz ez a szabályozás a végső formájában. Ahogy az első értékelést elvégeztük, utána tudunk majd üzleti döntést hozni arról, hogy visszajövünk-e Magyarországra. Mivel a  bwinnek minden területen nagyon jó termékei vannak, ezért úgy gondolom, hogy ha pozitív döntés születik, akkor valószínűleg minden területre – sportfogadás, kaszinó, póker – jönnénk.”

 

A hazai jogszabályban szereplő, játéktípusonkénti 100 millió forintos koncessziós díjról így vélekedik:

„Nem vagyok abban a pozícióban, hogy egy törvényt kritizáljak vagy értékeljek, de mivel ezt az összeget évente kellene kifizetni, ezért túl magasnak tűnik. A kormányzatnak meg kellene értenie, hogy az online szerencsejáték piac, illetve az azokból származó bevételek kisebbek, mint amennyire általában becsülik” – jelentette ki Thomas Tzokas, majd emlékeztetett arra, hogy a közelmúltban megnyitott spanyol piacon is magas növekedéssel számoltak, de a várakozásokhoz képest csökkenést lehetett tapasztalni.

„Hasonlóra számítunk Olaszországban és Franciaországban is” – tette hozzá, majd beszélt arról is, milyennek látja általában a nyugat-európai helyzetet.

„Az egy erős piac, ennek ellenére a legtöbb nyugat-európai országban mégsem sikerült olyan törvényi szabályozást megalkotni, amely az online szerencsejátékokat szervező vállalatok számára nyereséges működést tudna biztosítani. Több kormányzat megértette, hogy ezek nem fenntartható, életképes szabályozások, ezért néhány országban már meg is kezdték ezeknek a módosítását, például Olaszországban és Franciaországban. Csakhogy ez a változtatási folyamat időbe telik, ami veszélyes lehet a vállalatokra nézve, mert nekik addig is el kell tudniuk tartani magukat. Márpedig ez sok pénzbe kerül” – fogalmazott az igazgató.

 

A méreténél fogva talán legérdekesebbnek ítélt amerikai piacot így látja:

„Az minden globális szereplő számára a nagy álmot jelenti. Az amerikai piaccal kapcsolatban az a probléma, hogy mindenki várja, hogy megnyíljon, de amíg az ottani szabályozások megjelennek, az szintén időbe telik. Ráadásul az amerikai szabályozás a jelenlegi állás szerint nem egy egységes, föderális szabályozás lesz, hanem államonként különböző. Az is tény, hogy az amerikai piac rendkívül erős pénzügyi hátteret igényel. Nemcsak a szabályozáshoz kapcsolódó költségekre kell sokat költeni, hanem a marketing is sok-sok millió dollárba kerül. Ezért ott csak az igazán erős cégek tudják majd megvetni a lábukat. Amerikában most egy konszolidációs folyamat megy végbe, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy az online játékokat szolgáltató vállalatok helyi kaszinókkal egyesülnek majd, hiszen azoknak is érdekük, hogy majd beszálljanak ebbe az új piacba, és mindenki vadul fejleszti az olyan szoftvereket, amelyek alkalmasak lesznek arra, hogy az amerikai piacon tudjanak majd működni. A személyes véleményem az, hogy a globális vállalatok az Amerikában működő egységeiket külön fogják majd üzemeltetni. Azok le fognak szakadni a globális cégekről, és olyan, külön vállalati egységet fognak létrehozni, amelyik csak Amerikában fognak működni.

 

A világ szerencsejáték piacának áttekintése nem lett volna teljes, ha nem esik szó a többi földrészről.

„Az ázsiai piac is nagyon erős, bár ott  a globális szereplők kilencvenkilenc százaléka nincs jelen.  Meglátásom szerint kialakul majd egy olyan helyzet, amikor egy vagy két globális szereplő nagyon erős ázsiai regionális céggé válik majd. Ezen kívül a fejlődés küszöbön áll Dél-Amerikában, amely egy nagyon erős piac lesz, és Afrikában, amely majd az elkövetkező tizenöt évben alakul majd ki, a mobiltelefonok és a mobil fizetési eszközök elterjedésével. Ezek teremtik majd meg a fejlődés lehetőségét. Nagyon fontos azt is megérteni, hogy ez az egész szerencsejáték iparág változni fog, egyrészt üzleti oldalról, a vállalatok részéről, de a játék társadalmi oldala is át fog alakulni” – jelentette ki Thomas Tzokas, aki szerint a jövőben az interneten, például a Facebookon ingyenes játékokat szervező cégek is fogják keresni a lehetőséget, hogy belépjenek az online szerencsejátékok piacára, az ott jelenlévők pedig az ingyenes piac és a közösségi játékok felé próbálnak majd terjeszkedni. Hogy ez a folyamat hová vezet majd, azt szerinte most még nehéz lenne megmondani.