Atlantic City megtalálta a kaszinó-válságból kivezető utat

2015-07-16
Úgy tűnik, végre eredményre vezetnek Atlantic City erőfeszítései, amelyek a kaszinók közötti versenyben elvesztett turizmus-dollárokért folyt az elmúlt években.

 

Kilenc évvel ezelőtt a város kaszinóinak tudomásul kellett venniük, hogy többet kell ajánlaniuk a szimpla szerencsejátéknál, ha továbbra is szeretnének látogatókat fogadni, ezért megduplázták a drága beruházásokat; új hotel-tornyokat, éttermeket, uszodákat, élményfürdőket, bevásárlóközpontokat, éjszakai klubokat és koncert termeket építettek.

A Tourism Economics tanácsadó cégnek az Atlantic City Alliance megbízásából készült tanulmánya szerint napjainkban a kaszinókon belüli, a nem szerencsejátékkal kapcsolatos üzletek a készpénzes bevétel 28,5 %-át hozzák, míg két évvel ezelőtt ez az arány 22,3% volt, a bárok alkalmazottainak száma pedig 39%-kal nőtt az utóbbi két év folyamán. A tanulmány nem foglalkozik a profit kérdésével, ám a kaszinók egy része gyarapodó nyereségről számolt be az extra beruházásoknak köszönhetően.

 

„Nem vagyok egy nagy szerencsejátékos” – mondta Brandon Ferguson, aki a New Jersey államban található Oaklyn-ből érkezett – „Nem szeretem a pénzemet feleslegesen kiadni, ellenben szeretem, ha hasznomra válik. Szeretek strandon lazulni, finom ételeket élvezni, városnézni és figyelni az embereket.”

Ferguson volt az egyike azoknak a látogatóknak, akik június végén részt vettek a The Playground, azaz annak a szórakoztatóközpontnak a megnyitóján, amelyet a philadelphiai ingatlanfejlesztő Bart Blatstein hozott össze 52 millió dollárból, a korábbi Pier Shops komplexumot egy új zene-témájú szórakoztató központtá alakítva. A fő attrakció a T Street, ahol zenei témájú bárok sorakoznak egymás mellett, valamint az előadókat felidéző Nashville’s Music Row: van honky tonk és a 80-as éveket idéző retro bár, szabadtéri sörkert és természetesen ír kocsma is. A móló végi nagy koncerttér 2000 rajongót tud befogadni, és különféle rendezvényekre valamint esküvőkre is használható. Hamarosan elkészül a bowling pálya és egy olyan sportbár is, amely a fantasy sport rajongóit veszi célba.

 

 

„A kaszinók önmagukban unalmasak” – jelentette ki Blatstein – „Ön beülne újra és újra ugyanarra a filmre? – kérdezte – „Mert ez az, ami itt történik. Atlantic City-nek szüksége van még valami másra is a szerencsejátékon kívül.”

Harminc évvel ezelőtt Atlantic City kaszinói buszjáratokat üzemeltettek, hogy a játékosokat az épületek bejáratáig szállítsák, pár órát játékgépeknél vagy asztaloknál játszanak, aztán hazaküldték őket. Ez jól működött egészen addig, amíg más kaszinók fel nem bukkantak a környéken, és az emberek már 20 percnyi autózás után játszhattak ugyanazokkal a játékképekkel és asztali szerencsejátékokkal anélkül, hogy három-négy órás oda-vissza utat kellett volna megtenniük.

„Egyedül csak a szerencsejátékra volt szükségünk” – nyilatkozta Tony Rodio, a Tropicana kaszinó és egy régi Atlantic City-kaszinó vezetője – „Kényelmes lehetőség voltunk az egész Észak-Keletnek, nagyobb volt a kereslet, mint amit ki tudtunk elégíteni. Nem volt szükségünk másra.”

Manapság – elmondása szerint – a kaszinójának és a város jövőjének is szüksége van arra, hogy többet kínáljanak, a pusztán szerencsejátéknál. Ha a bevételekbe beleszámoljuk az olyan bevételeket, mint amilyet például a Tropicana latin témájú éttermi- és bevásárló központja, a The Quarter  termel, akkor a kaszinójának a szerencsejátékkal és nem szerencsejátékkal kapcsolatos bevételei közel egyenlőek.

A The Quarter a régi idők Havannáját idézi fel beltéri pálmafákkal, spanyol építészettel és a plafonra festett kék éggel meg felhőkkel. Éttermeket és bárokat találunk itt, ruházati üzleteket valamint egy kissé rendhagyó édesség boltot, és minden karácsonykor beltéri fényjáték fogadja a látogatókat.

 

 

Atlantic Cityben sok cég fektet be nem szerencsejátékkal kapcsolatos attrakcióba, ahogy ez Las Vegasban és a törzsi kaszinókban is történt, de Atlantic City – számos elemző szerint – túl sokáig várt stratégiájának módosításával.

A város kaszinóinak bevétele még az extra szolgáltatások ellenére is a folytatja a mélyrepülést – a 2006 évi 5,2 milliárd dollár a múlt évre már csak 2,74 milliárd dollárra olvadt, miközben a szomszédos államok kaszinóival folytatott verseny töretlenül folytatódott. A város 12 kaszinójából tavaly négy bezárt, a maradék szerencsejáték-palotáknak – és magának a városnak – azonban szüksége van erre a pénzre.

A Fairleigh Dickinson University júniusi közvélemény kutatása alapján a nem szerencsejátékkal kapcsolatos látványosságok a legfontosabbak tényezők abban, hogy a New Jersey-beli lakosok egy kaszinó meglátogatását válasszák céljuknak, 40%-uk pedig ezt elsődleges oknak nevezte meg.

 

Szintén júniusban, a Borgata kaszinó megnyitotta az ötezer résztvevőt befogadó, 3,5 millió dolláros kültéri koncert-központját - egy olyan műsorral, melynek résztvevői a The Hooters, a Southside Johnny and The Asbury Jukes, valamint a G. Love & Special Sauce volt. Áprilisban a Bass pro Shops nyitott egy 15 millió dolláros óriás szupermarketet, augusztusban pedig a Caesars Entertainment nyitja meg 126 millió dolláros rendezvényközpontját, hogy kihasítson egy nagyobb szeletet az Észak-Kelet rendezvény-piacából.

 

A szerencsejátékkal össze nem függő látványosságok csak egy oka annak, hogy eredményesebbek lettek a kaszinók – Atlantic City kaszinóinak egyharmadának tavalyi eltűnése jelentősen csökkentette a versenyt, és növelte a nyolc talpon maradt piaci részesedését. De a kaszinóvezetők szerint az extra szolgáltatások mindenképpen segítenek.

 

A Tropicana 50 millió dollárt költött az idén felújításra, beleértve ebbe egy óriási kültéri videó kivetítőt, megfejelve ezzel a 2012. évi 25 millió dolláros beruházást. Amikor Carl Icahn befektetési milliárdos 2010-ben kivásárolta a kaszinót a csődből, a működési veszteség közel 4 millió dollár volt, 2014-re ez átfordult 59,8 millió dolláros nyereségbe.

A Resorts Casino Hotel 2013-ban 35 millió dollárt költött a Jimmy Buffett-témájú Margaritaville éttermi és szórakoztató komplexumára, abban az évben 12,2 millió dolláros vesztesége volt. Egy évvel később azonban a Resorts 2,5 millió dolláros nyereséget jelentett be, és azóta újabb 9,4 millió dollárt költött a találkozóhely bővítésére.

Amikor a Borgata 2008-ban megnyitotta a 400 millió dolláros Water Club nem-kaszinó hoteljét, a nyeresége közel 61 millió dollár volt. 2014-re újabb 50 millió dollárnyi szoba-felújítás készült el, ezzel együtt a profit 158 millió dollárra duzzadt.

 

Címkék: kaszinó,