A szerencsejáték cégek a közösségi oldalakra szavaznak

2012-06-01
Az MGM Resorts kaszinóóriás nem tervezi, hogy újabb több milliárd dolláros integrált kaszinó szórakoztatóközpontot nyit a közeljövőben. Ehelyett júniusban myVegas néven útjára indítja ingyenesen játszható közösségi kaszinóját, ahol virtuális pénzen virtuális díjakat nyerhetünk majd. Gondoljunk csak bele, milyen lesz, ha a Farmville-t keresztezik a Bellagio-val!

  

Az MGM Resorts elnöke, Jim Murren egy májusi szerencsejáték konferencián beszélt arról, hogy a kaszinójátékok és a közösségi média ötvözése lesz az „iparág következő nagy dobása”. És nem ő az egyetlen, aki a virtuális világban látja a további fejlődés lehetőségét.

A Lazard Capital pénzügyi tanácsadó- és elemzőcég szerint a közösségi szerencsejáték ipar 2015-re 9 milliárd dolláros üzletté fejlődik. Más kutatási adatok szerint manapság az amerikai internethasználók 41%-a játszik közösségi hálón.

A Caesars Entertainment Inc. 2011-ben közel 90 millió dollárért szerezte meg a közösségi médiában és mobil szerencsejátékban utazó Playtika többségi részesedését. Ebben az évben pedig már jelezte, hogy a fennmaradó részt is megvásárolná.

Januárban a nyerőgépeket gyártó óriásvállalat, az International Game Technology (IGT) 500 millió dollárért megvásárolta a Double Down Casino-t, ami tízszer annyi játékost tudhat magáénak a Facebook-on, mint bármelyik más virtuális kaszinó.

 

A legújabb hírek szerint pedig a világ egyik legnagyobb online szerencsejáték vállalata, a bwin.party is beszáll a közösségi szerencsejáték bizniszbe: 50 millió dollárt fektet be egy új közösségi játék stúdió, a ’Win’ megalapításába, ahol egy saját fejlesztői csapat fogja fejleszteni a bwin számára a közösségi játékokat.  A tervek szerint az első termékek már 2012 nyarán meg is jelennek.

 

Az elkövetkezendő hónapokban tehát számos közösségi kaszinó kezd el gyümölcsözni, könnyedén elhomályosítva az összes közeljövőben nyitandó hagyományos földi kaszinót.

Sok ingyenesen játszható kaszinó érhető el már most is a Facebook-on, és a virtuális mogulok azt remélik, hogy sikeresen magukhoz csábíthatják a közösségi portál körülbelül 800 millió felhasználóját – ami körülbelül hússzor akkora közönség, mint amennyi valódi látogató egy év alatt megfordul Las Vegas-ban. 

A Facebook kezd Las Vegas kaszinófőutcájának, a Strip-nek a virtuális mására emlékeztetni, az ingyenes Zynga Poker-rel, Playtika-val, Double Down-nal, myVegas-szal és RocketFrog-gal. A játékosok -  csakúgy, mint a hétvégi Las Vegas-i turisták - egyik kaszinótól a másikig csapódhatnak, nyerőgépezhetnek, blackjack-ezhetnek, vagy játszhatnak a több száz pókerszoba valamelyikében. 

 

Mi a különbség? A szájberszpészben valódi pénz nem cserél gazdát – az illegális lenne – és nincs ingyen pia sem. 

Néhány ingyenesen játszható oldal promóciókkal is kedveskedik ügyfeleinek, így például zsetonokat adnak a játékosnak, ha az másokat is az oldalra csábít. Némi külön költség fejében  – ez általában 1 és 5 dollár között szokott lenni – további zsetonokat vásárolhatnak a játékosok, melyekkel magasabb téttel játszható termekbe is beléphetnek. A díjak szigorúan csak virtuálisak, és ez valószínűleg így is marad, míg a jogszabályok meg nem változnak. 

Mark Lipparelli, a Szerencsejáték Ellenőrző Bizottság elnöke szerint a nevadai szabályozott környezetben működő szerencsejáték vállalatok nem fognak semmi olyat bevállalni egy virtuális kaszinóban, ami veszélyeztethetné a való világban meglévő engedélyüket.

Egyébként a virtuális szerencsejátékkal kapcsolatban az a szabályzók legnagyobb aggodalma, hogy a játékosok valamiképpen esetleg képesek lesznek valódi pénzre váltani virtuális dollárjaikat.

„A vállalatoknak oda kell figyelniük arra, hogy nagyon kockázatos, ha online ügyfeleiknek valahogy lehetővé teszik, hogy pontjaikat valódi értékké konvertálják.” mondta Lipparelli. „Néhány online vállalat nagyon kreatív marketing programot dolgozott ki, melyek nagyon hatékonyak.”

 

Mindezek egy való-világi kérdésen gondolkoztatják el a befektetőket: Hogyan profitálhat egy való világban működő kaszinó az online közösségi szerencsejátékból?

 

BARÁTOK MOST, PÉNZ KÉSŐBB

A Caesars első negyedéves jelentése szerint a Playtika-val kapcsolatos bevétek segítettek ellensúlyozni az Atlantic City kaszinók veszteségeit, azonban konkrét adatokat nem közölt.

 

Az IGT  semmilyen Double Down-nal kapcsolatos adatot nem közölt a befektetőkkel. A Stifel Nicolaus Capital Markets szerencsejáték elemzője, Steven Wieczynski szerint a befektetők meglehetősen szkeptikusak és bizonytalanok a Double Down szerződéssel kapcsolatban. Sok befektető elvesztette a lelkesedését az akvizícióval kapcsolatban, mert a vezetőség nem hajlandó ígéretet tenni arra, hogy átláthatóvá teszi a számadatokat.

“A Double Down jól teljesít és túlszárnyalja a várakozásokat.” mondta az IGT elnöke, Robert Melendres. 

A Double Down egyike azoknak az ingyenesen játszható kaszinóknak, melyek lehetőséget biztosítanak a játékosoknak arra, hogy virtuális zsetonokat vegyenek. Greg Enell, a Double Down alapítója és elnök vezérigazgatója szerint a legtöbb játékos ingyenes játékot játszik, de „vannak ügyfelek, akik meglehetősen gyakran szánnak pénzt a további szórakozásra.”

 

Az MGM Resorts vezetői elmondták, hogy a myVegas-ra marketing eszközként, nem pedig bevétel termelőként tekintenek. Az oldal, amit jelenleg zárt körben tesztelnek, a vállalat 10 való világbeli szórakoztatóközpontját reklámozza.

 

ÖTVÖZÖTT ERŐFESZÍTÉSEK

Az MGM Resorts üzleti fejlesztési elnöke, Tom Mikulich elmondta, hogy a vállalat azt reméli, hogy a myVegas-szal akkor is el tudják majd érni az MLife-nak nevezett játékos hűségprogram 30 millió tagját, mikor azok épp nem tartózkodnak a Las Vegas-i Strip-en. Az MLife tagok az online játékkal nem szerencsejátékkal kapcsolatos ösztönző ajándékokat nyerhetnek, például különböző előadásokra szóló belépőket, és ingyenes vacsorát a vállalat éttermeiben.

„A myVegas-on keresztül az érzelmi kötődést erősíthetjük a márka és az ügyfelek között.” mondta Mikulich. „Ezt értjük mi ötvözés alatt.”

 

Enell elmondta, hogy a Double Down 27 különböző asztali játékot és nyerőgépet tartalmazó virtuális kaszinójában naponta átlagosan 1,4 millió játékos fordul meg

Melendres elmondása szerint az IGT exkluzív nyerőgépei lehetővé teszik a vállalatnak, hogy „növeljék a játékosélményt, és kapcsolatban maradjanak a játékosokkal.”

Bizonyos szempontból a virtuális kaszinók lehetővé teszik a játékosoknak, hogy valódi pénz kockáztatása nélkül tanulják meg, hogy hogyan kell az egyes kaszinójátékokkal játszani.

 

Mikulich elmondta, hogy a myVegas lehetőséget biztosít a játékosoknak,hogy „felépítsék a Bellagio”-t és más MGM Stip épületeket úgy, hogy összegyűjtenek bizonyos számú pontot, és így feloldják az egyes szinteket. Az az elképzelés, hogy így ismertetik meg a játékosokat a vállalat különböző brand-jeivel. „Számunkra ez egy egyedülálló játékos-szerző eszköz.” mondta Mikulich. És itt valódi játékosokra gondol, valódi pénzzel…

 

FACEBOOK-RÓL A TÁBLÁRA

Ahogy növekszik az iparág, úgy fog új igény keletkezni arra, hogy mindenhonnan elérhetővé váljanak az áhított játékok. A Facebook továbbra is kielégíti majd ezt az igényt, de Peter Relan játékfejlesztő szerint míg cége bevételei 2010-ben 90%-ban a Facebook felhasználóktól származott, 2011-ben ez az adat már csak 50% volt.

Idénre Relan már csak a CrowdStar bevételeinek 10%-át várja a Facebook játékosoktól – a fennmaradó összeg azoktól a felhasználóktól származik majd, akik a cég okostelefon és tablet játékaival játszanak. „A Facebook már nem az a virtuális platform, ami régebben volt a játékosok számára.” mondta Relan. A fejlesztők most az olyan táblagépekre portolják játékaikat, mint az Apple iPad, az Amazon Kindle Fire, valamint a különböző Android-ot és Windows Mobile-t futtató gépek.

 

A piac tehát érezhetően átalakulóban van, és mint mindig, most is kulcsfontosságú tényező lesz, hogy melyik lesz az a cég, mely időben ismeri fel a változás szeleit, és a leghamarabb tud reagálni az új igényekre…

 

Forrás: CasinoCityTimes, CasinoScamReport