A majmok is imádják a szerencsejátékot, és hisznek a nyerő szériában!

2014-07-04
Ha hisz abban, hogy arra a számra kell tenni rulettben, mely előzőleg már kipörgött, van egy jó hírünk: nincs egyedül! Kutatók ugyanis bebizonyították, hogy a rézusz majmok az emberhez hasonlóan gondolkodnak a nyerő szériáról!

 

Egy új kutatás arra az eredményre jutott, hogy az abban való hit, hogy a véletlenszerű események egy bizonyos mintát követnek, sokkal elterjedtebb, mint azt korábban hitték. Az amerikai Rochester egyetem kutatói arra jöttek rá, hogy a rézusz majmok esetében is megtalálható az, amiről eddig azt hittük, hogy csak az ember sajátja: a nyerő szériában, tehát az abban való hit, hogy ha valami korábban egyszer már kifizetődött, akkor az továbbra is úgy lesz! A Tommy Blanchard doktorjelölt vezetésével végzett kutatás bizonyította, hogy a véletlenszerű adatokban való mintakeresés evolúciós örökség lehet, nem pedig a kulturális környezetből felvett tulajdonság.

 

Hogy meg tudják vizsgálni, hogy vajon mit gondolnak a majmok a szerencsejátékról, a kutatók egy gyorsan pörgő számítógépes játékot fejlesztettek ki, melyben a majmoknak azt kellett kitalálniuk, hogy a bal- vagy a jobb oldal-e a nyerő. Ha jól tippeltek, megjutalmazták őket - ez elég volt ahhoz, hogy órákra a gép mellett tartsák őket ... “Szerencsére kiderült, hogy a majmok imádják a szerencsejátékokat!” mondta Blanchard.

 

A kutatók úgy alakították ki a játékot, hogy háromféle módon lehessen játszani. Az egyik beállítással a játék tulajdonképpen teljesen véletlenszerűen jutalmazott, semmiféle mintát sem követett. A másik két módban viszont egyértelmű mintázatot követett a jutalmazásokkal kapcsolatban. Az egyik ilyen esetben az egyik oldal sokkal többször bizonyult nyerőnek, mint a másik. A másik verzióban pedig a nyerő oldal általában felváltva hol balra, hol jobbra esett.

 

Mikor a két, mintát követő módban futott a játék, a kutatásban részt vevő három majom gyorsan rájött a rendszerre, és elkezdte sorra nyerni a jutalomfalatokat. A véletlenszerű játékmódban azonban a majmok elkezdték az egyik oldalt preferálni abban a reményben, hogy a legutóbbi eredmény fog folytatódni. Ez a viselkedés nem változott a későbbiekben sem, mikor pedig már volt bőven tapasztalatuk a játékról: heteken át, több, mint ezer próba során is így viselkedtek. "Sok sok lehetőségük volt, hogy túllendüljenek ezen az elfogultságon, hogy tanuljanak, és változtassanak, de mégis továbbra is ugyanazt a tendenciát mutatták." mondja Blanchard.

 

Ugyan a tanulmány nem tökéletes analógiája a szerencsejátékoknak, mivel a majmok semmit sem kockáztattak a jutalom érdekében, mégis egyértelművé tette, hogy agyuk ugyanazt a tendenciát követi, mint az emberé, azaz akkor is valamiféle mintát keres, ha nincs. 

 

A kutatók úgy vélik, hogy ez valószínűleg abból ered, hogy a főemlősök agyának fejlődésre azirányba haladt, hogy táplálékot találjon a vadonban, ami egy nagyon nem-véletlenszerű folyamat, és melyben a mintafelismerés kulcsfontosságú. "Ha valaki talál egy jó szaftos bogarat egy fadarab alatt,  elég jó valószínűséggel feltételezheti, hogy egy közelben lévő, hasonló fatörzs alatt is lesz egy bogár." - magyarázza Bejnamin Hayden, a tanulmány társszerzője. 

"Hihetetlen késztetésünk van arra, hogy mintákat lássunk a világban, és hihetetlen késztetésünk van a tanulásra... Valószínű ezzel van kapcsolatban az is, hogy szeretjük a zenét, vagy hogy miért szeretjük a keresztrejtvényeket, a sodokut, és hasonlókat. Ha van valahol egy minta, egyből ráugrunk. Az a helyzet pedig, hogy lehet hogy van, de lehet, hogy nincs minta, még érdekesebb számunkra."

 

Ugyanúgy, mint más hasonló kísérletektől, ettől a kutatástól is azt remélik a tudósok, hogy segíthet a szerencsejátékok függőségének kezelésének hatékonyabbá tételében.

 
Címkék: játékfüggőség,