A legbosszantóbb helyzetek lottóötös esetén

Kétségtelenül bosszantó érzés lenne, ha esetleg nem egyedül nyernénk meg a héten már 2,4 milliárd forintot fizető lottóötöst. Ám ha jobban belegondolunk, azért előfordulhatnak ennél sokkal idegesítőbb helyzetek is. Ha például részben vagy teljes egészében a saját hibánkból nem tudunk hozzájutni a minket jogosan megillető hatalmas nyereményhez.

 

A fortunaweb.hu szerkesztősége most összegyűjtötte, melyek lehetnek a legbosszantóbb esetek, amelyek egy lottóötös megnyerése esetén megtörténhetnek velünk. Egyúttal végigvesszük azt is, hogy ilyenkor miként és mennyire tudjuk menteni az adott helyzetet. 

 

Az egyik leggyakoribb történet: csak azt hisszük, hogy nyertünk.  A párunk ugyanis – akit megkértünk – éppen akkor felejtette el feladni az állandó számainkkal kitöltött szelvényünket, amikor azokat végre kihúzták. Ez bizony elég idegesítő helyzet, de ilyenkor sokat nem tehetünk, legfeljebb gyorsan elválunk… Egészségünk érdekében viszont az a legjobb, ha minél hamarabb fátylat borítunk az egészre, és nem gyötörjük magunkat tovább. Ellenben megnyugtató tény, hogy ennek elég kicsi, egy számkombináció esetén csupán 1 a közel 44 millióhoz az esélye, másfelől vannak még is ennél idegölőbb szituációk. 

 

Az egyik ilyen például az, ha elveszítjük, vagy valahol elkeverjük a nyerő tikettünket. Ebben az esetben a sorsolást követően 90 napunk van arra, hogy valahonnan előássuk a szelvényt, majd be is mutassuk a lottótársaságnak. Ha addig sem sikerül megtalálnunk, keresztet vethetünk a nyereményre, s elbúcsúzhatunk a „dolce vita” mámorító érzésétől. 

 

Bármilyen hihetetlen, de ez nem mindenhol van így. Az angol Camelot lottótársaság például a annak a nyugdíjas hölgynek is kifizette a nyereményt, akinek a férje kidobta a nyertes szelvényét. A cégnél 30 napon belül kellett benyújtania a nyereményigénylését, majd a lottóárusító üzlet biztonsági kameráinak felvételeit megtekintve ellenőrizték, valóban vett-e ott lottót, és hogy a nyertes számsor szerepelt-e az üzlet elektronikus lottóárusító rendszerének nyilvántartásában. Mivel mindez igazolta a nyereményigénylő állításait, és 180 napon belül senki más nem jelentkezett a nyertes szelvénnyel a kezében, így kicsengették neki a fontmilliókat.

 

Itthon a részvételi szabályzat szerint ilyesmire nincs lehetőség. De többek között azért sem, mert nincsenek minden értékesítőhelyen kamerák, s azok amúgy is inkább a bűnmegelőzést szolgálják. A felvételeket sem szuperbiztos körülmények között tárolják, és nem is őrzik meg őket túl hosszú ideig. 

 

Ugyancsak megtörténhet, hogy egyszerűen elfeledkezünk a szelvényünkről, vagy annak ellenőrzéséről. Ennek kapcsán érdemes elmondanunk, hogy a Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint tavaly összesen 1,1 milliárd forintnyi nyereményt nem vettek fel a játékosok. Általában a kisebb összegeket felejtik el felvenni az emberek, de pár éve az is előfordult, hogy egy 430 milliós ötösért nem jelentkezett a szelvény gazdája.  

 

Aztán az is megeshet velünk, hogy felületesen ellenőrizzük a szelvényünket, valamit elnézünk rajta, és összetépjük, mert azt hisszük, nem nyertes. Ha később rájövünk, hogy hibáztunk, mert mégis ezreket, milliókat, esetleg milliárdokat ér, akkor irány a szemeteskosár, majd jöhet egy kis puzzle-zés. A részvételi szabályzat ugyanis kimondja, hogy a lottójáték szervezője csakis abban az esetben köteles kifizetni a nyereményt, ha egyértelműen igazolni tudjuk az arra való jogosultságunkat. Magyarul: össze tudjuk úgy ragasztani a vásárláskor kapott eredeti  szelvény – hivatalos nevén átvételi igazolás – cafatjait úgy, hogy abból egyértelműen kivehető annak 01-gyel kezdődő azonosító száma. 

 

Egyszerűbb a helyzet, ha valamilyen modernebb, például telefonos, internetes, SMS-es, vagy ATM-es játékmódban lottóztunk. Ebben az esetben a rendszerben akár nevesítve is nyoma maradhat a fogadásunknak, egyébként pedig az adott játékot tartalmazó, kódazonosítású technikai sorsjegyhez tartozó nagynyeremény-kód megadása mellett nyújthatunk be nyereményigénylést. Az említett játékmódokat azért is érdemes választanunk, mert ezekben az esetben SMS-ben vagy e-mailben értesítést kapunk arról, hogy nyertünk, sőt, nagynyeremény esetében ezt többször is megteszi a Szerencsejáték Zrt. 

 

Előfordulhat az is, hogy megvan ugyan a nyertes szelvényünk, de az elázik az esőben, véletlenül kimossuk, esetleg ráborítjuk a sört, egyszóval valamilyen módon megsérül. Itt minden attól függ, mennyire azonosítható be az átvételi elismervény. A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint ilyenkor szükség esetén még igazságügyi okmányszakértő is megvizsgálja a szelvényt. A részvételi szabályzat úgy szól, hogy az olyan átvételi igazolást, amely annyira sérült, hogy valódisága, illetve ismertetőjegyei kétséget kizáróan nem állapíthatók meg, megsemmisültnek kell tekinteni, így arra nyeremény-kifizetés nem teljesíthető. Fontos ugyanis tudni, hogy a szelvény megőrzése és gondos kezelése a játékosok felelőssége.

 

Az eddigieknél kacifántosabb eset, ha a szelvényellenőrzés során a lottózós dolgozó, vagy a bizományis alkalmazott azt füllenti az elbambuló játékosnak, hogy az nem nyert, abban bízva, hogy az ügyfél majd kidobja a nyertes tikettet a kukába. Később aztán az értékesítő kiveszi onnan, majd ő, vagy valamelyik rokona beváltja. Ehhez hasonlók főleg külföldön fordultak elő, s bizony a vitás esetek nagy részét éppen ezek tették ki.  

 

A hazai gyakorlat éppen ezért az, hogy az értékesítő helyeken a szelvények ellenőrzése a terminálokon keresztül történik. Az eladónak a játékos által ellenőrzésre átadott szelvényeket kötelessége átfuttatni a terminálon. Ezt követően annak kijelzőjén egyértelműen megjelenik, hogy nyert-e a szelvény vagy sem. Nekünk, játékosoknak ezért az átvételi igazolások átadását követően elég csak a kijelzőt figyelnünk, hogy megtudjuk a nyereményre vonatkozó információt. Idehaza az is előírás, hogy az ellenőrzés után a szelvényt mindig vissza kell adni a játékosnak. A hazai lottótársaság egyébként rendszeres próbavásárlásokkal is ellenőrzi, hogy az értékesítőhelyen dolgozók betartják-e ezeket az előírásokat. A cég azt ígéri, amennyiben itthon a fentiek említettekhez hasonló eset következne be, haladéktalanul hatósági feljelentés tennének. Ha pedig a hatósági eljárás során bebizonyosodna a kolléga vagy partner visszaélése, azt rendkívül súlyos szankciókkal büntetnék. 

 

Végül vegyük azt a szituációt, amikor a gép téved, merthogy bizony ez is megeshet, sőt, a legextrémebb történet is éppen ennek köszönhető. Az amerikai Arkansasban egy hölgy egy 1 millió dolláros lottószelvényt kukázott ki, pedig eredetileg csak nyeretlen tiketteket gyűjtött, hogy részt vegyen velük a kisebb összegekkel kecsegtető, úgynevezett „második esély” sorsoláson. Az eset bejárta az ottani médiát, így derült ki, hogy a szelvényt az eredeti tulajdonosa csak azért dobta ki, mert a leolvasó automata azt jelezte neki, hogy nem nyert vele. Az ügyből pereskedés lett, melynek végén a bíróság a nyereményt a szelvény eredeti gazdájának ítélte. 

 

Ennek kapcsán aziránt érdeklődtünk a Szerencsejáték Zrt-nél, vajon nálunk kizárható-e, hogy tévedjen a gép a szelvény nyertességének megállapításánál, illetve mi történne itthon hasonló esetben. Nos, a válaszból kiderült, hogy technikai eszköz lévén elvben itthon is előfordulhat ilyen eset. Ugyanakkor a társaság rendszeresen ellenőrzi játékrendszerét – beleértve a terminálokat is – annak érdekében, hogy a meghibásodás lehetőségét kizárja, illetve minimalizálja. 

„Minden játékos számára azonban biztosítjuk az óvás lehetőségét abban az esetben, ha saját megállapítása szerint egy nyerőosztályban nagynyereményre jogosult, és átvételi igazolásának, illetve a kódazonosítású technikai sorsjegyének egyedi azonosító száma a hivatalos nyereményjegyzékben nem szerepel. Ötöslottó esetében az óvás benyújtásának határideje a sorsolást követő ötödik munkanap déli 12 óra. Meg kell jegyezzük, hogy az online játékrendszerünk elindítása óta eredményes óvást még nem nyújtottak be játékosaink” – olvasható a válaszban. 

 

Rákérdeztünk arra is, vajon itthon ellenőrzik-e, hogy a szelvény bemutatója-e annak jogos tulajdonosa. A tájékoztatás szerint a Szerencsejáték Zrt. ezt nem jogosult vizsgálni. 

„A szabályzat értelmében kötelesek vagyunk kifizetni a nyereményt annak, aki bemutatja a nyertes átvételi elismervényt. A nagynyereményekre vonatkozó nyereményigény a sorsolás napjától számított 90 napig nyújtható be, és a nyeremény felvételének is a 90 napos határidő alatt kell megtörténnie. Amennyiben a késői, de még a 90 napos határidő letelte előtti benyújtás miatt ez már fizikailag nem lehetséges, 14 napon belül kell gondoskodni a nyeremény átadásáról. A kifizetés a sorsolást követő harmadik héten, legkésőbb annak 2. munkanapján kezdődik. Az a játékos, aki úgy gondolja, hogy a szelvény eredetileg az övé volt, hatósági feljelentést tehet” – olvasható a válaszban.

 

Egy szó, mint száz, ha már egyszer milliárdok reményében lottózni kezdünk, nem árt, ha biztos helyen tároljuk a szelvényünket, a húzás után pedig ellenőrizzük, hogy nyert-e. 

A legtöbb amerikai tovább dolgozna, ha megütné a főnyereményt – és Ön?

 

További lottó érdekességek itt

 

Címkék: lottó, ötöslottó,