A kormány otthonunkba hozza a szerencsejátékot

2013-05-06
Nyerőgépek - kontra online nyerőgép. Kinek lesz jó a távszerencsejáték?

 

A távszerencsejáték veszélyeire hívta fel a figyelmet a napokban a Morgás Joga blog. Rámutat arra az általunk sokat hangoztatott tényre, hogy az az iparág, ami eddig magyar emberek tízezreinek adott napi megélhetést, és betiltásra került, most külföldi milliárdosok bankszámláira viszi a pénzt egy jóval aggályosabb szerencsejátékot működtetve. Remélhetőleg az állam is részesedik, de a befolyt pénz elég lesz-e a romba dőlt családok kisegítésére?

 

Miután a nyerőgépek nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva egy nap alatt a szemétdombra kerültek, a parlament cserébe a távszerencsejátékot kívánja rászabadítani hazánkra. De vajon fel van készülve erre az ország? És vajon a remélt koncessziós díjak tudják majd ellentételezni azt a társadalmi kárt, amit az új rendszer okoz?

A parlament elé beterjesztett távszerencsejátékos törvénytervezet általános indoklásából ezúttal kimaradtak a hangzatos szlogenek - a beterjesztő Varga Mihály két fontos dolgot nevez meg a bevezetőben: a legális távszerencsejáték-szervezés törvényi feltételei mellett az illegális szervezők elleni fellépés egyik hatékony eszközét, az internetes blokkolás szabályait mint jogszabályi tartalmat. Ebből milyen következtetést vonhatunk le? Akit a kormány a piacra enged (a technikai részletszabályok még nem ismertek), az a koncessziós díj ellenében nyugodtan gerjeszthet és kihasználhat játékszenvedélyt, valamint - közvetve - döntheti romba sok-sok magyar család egzisztenciáját, aki pedig illegálisan próbálkozik ugyanezzel, az ki lesz tiltva. És nem menti a kormányt és a honatyákat az, hogy a jogszabálytervezet Brüsszelben is járt. (Fortunaweb megjegyzés: a notifikációs eljárás még nem zárult le.)

 

De vajon mi az a távszerencsejáték?

 

A javaslat szerint akkor távszerencsejáték a sportfogadás, a kártyajáték vagy a kaszinójáték, ha azt hírközlő eszköz és rendszer útján szervezik. A játékok típusát (azaz azt, hogy mit játszhatunk majd online) a szerencsejáték törvény definiálja:

Kártyajáték: kizárólag a jelenlévők részvételével szervezett, kártyával lebonyolított szerencsejáték.

Kaszinójáték: a játékkaszinó játéktervében jóváhagyott bármely olyan szerencsejáték, amelyet kizárólag a játékkaszinóban, az ott jelenlévők részvételével, azonnali tét- és nyereményfizetés mellett szerveznek 

Távszerencsejáték keretében szervezett sportfogadás az agár- és lóversenyre (totalizatőri és bukmékeri rendszerű fogadás), valamint sportmérkőzésre vagy sporteseményre történő fogadás lehet.

A törvénymódosítás szövegének megfogalmazása során nem bíbelődtek az átfogalmazással, így mindenki fordítsa át a "jelenlévőket" a "számítógép előtt ülőkre", hogy értelmet nyerjen a dolog.

 

Miért veszélyes a távszerencsejáték?

 

Egy szerencsejáték termék sikerességét általában két tényező befolyásolja, az egyik a gyorsaság, a másik pedig a jackpot nagysága.

Jellemzően a nagy nyereményes játék például a lottó - itt hosszabb távon ki tud alakulni stabil vevőkör, a játékosok pedig a nyeremény reményét, mint terméket vásárolják meg: megveszik a szelvényt (nem túl nagy összegért), aztán akár egy hétig is elábrándoznak arról, vajon mihez is kezdenének a számukra felfoghatatlan nagyságrendű főnyereménnyel. Ezt igazolja az is, hogy gyakran meg sem nézik, nyertek-e, mivel annak esélye olyan mértékben minimális. Az ilyen típusú játékok kis visszafizetési aránnyal is jól működnek, ráadásul társadalmilag sem károsak mivel szinte kizárt, hogy bárki is szenvedélybeteg legyen ezúton. Ha a sorsolást gyakorítják, azt a játékos áremelésnek éli meg, hiszen ugyanannyi pénzért nem egy hétig reménykedhet immáron, csak három napig - ezért van az, hogy ezeket a játékokat maximum heti kétszeri sorsolással működtetik.

Más típusú és a függőség szempontjából sokkal veszélyesebb szerencsejátékok azok, ahol a tényleges termék a nyerés élménye. Ezeknél a játékoknál a lényeg a nagy visszafizetési arány, a szervező pedig egy dologra koncentrál, arányaiban minél több pénz maradjon nála, tehát az, hogy jó beállítással maximalizálni tudja a cég eredményét.

Egyik ilyen játék például a kaparós sorsjegy: valaki megveszi 200 Ft-ért, kapar, nyer, visszamegy és kér egy másikat. Megint kapar, nyer, visszamegy, újra kér, majd ez a sorsjegy már nem nyer. A vevő elégedett, hiszen kétszer nyert, pedig valójában soha nem is volt egy pillanatig sem nyerő pozícióban, csak az történt, hogy kapartattak vele még egyet. Ez a játék azonban nem olyan pörgős - fel kell öltözni, el kell menni a lottózóba sorsjegyért, sorba kell állni meg kérni és fizetni, aztán ha nyer, megint sorban állni. Mivel a játékos ideje is korlátos, előbb-utóbb abbahagyja és megy tovább a dolgára.

Sokkal pörgősebb a pénznyerő automata, ez ráadásul nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva már csak a kaszinókban van hazánkban. Itt gyors a játék (sokkal gyorsabb, mint a sorsjegynél) és ez igazi táptalaja a szenvedélybetegségnek. A nyereménytartalmat itt sem érdemes növelni a játékon belül  szervezőnek, mivel a játékosnak nemcsak pénz, hanem időkorlátja is van, a cél pedig az, hogy a rendelkezésre álló időn belül a lehető többet veszítse és távozáskor ne maradjon nála olyan pénz, amit akár el is költhetett volna.

És ezen piaci körülmények között érkezik meg a legális távszerencsejáték - a kormány immáron az otthonunkba, munkahelyünkre hozza a virtuális pénznyerő gépeket, ezentúl karosszékből is el lehet veszíteni sok-sok ezer forintot, akár milliókat is. Mert milyen előnyei is vannak az új online rendszernek?

  • könnyen hozzáférhető; fel sem kell öltözni, egy kocsmáig vagy egy játékteremig (kaszinóig) sem kell elmenni és otthon sem kell veszekedni, "ugye már megint inni mész", ráadásul még az agórafóbiások is saját, jól ismert környezetükből játszhatnak. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy nem kell átélni a kaszinóig való elzarándoklást, személyigazolvány lemásolást, zsetonbeváltást, stb., immáron minden sokkal egyszerűbb és gyorsabb lesz.
  • sokkal nagyobb a játékok választéka az interneten, mint a sarki sörözőben - ha a játékos megunja az egyiket, válthat a másikra. És bár a játékszenvedéllyel nem bírók számára minden játék (nyerőgép) egyforma, az igazi játékos tudja, hogy nem, online pedig még kedvére válogathat is.
  • az online forma kötöttségek nélküli - nem kell felállni enni, hiszen oda lehet a gép mellé készíteni a csipszet vagy elég kirohanni a konyhába két percre és azon sem kell gondolkodni, hogyan kell felöltözni és viselkedni egy kaszinóban, elegendő a papucs meg a kinyúlt mackónadrág is.
  • kicsi a "lebukás" veszélye. Míg a kocsmában fel kellett vállalni a játékszenvedélyt és óhatatlanul kellett találkozni a sorstársakkal is, ezentúl ez is elkerülhető - teljesen titokban lehet a képernyő előtt hódolni a szenvedélynek és elszórni a család kajapénzét.
  • új célcsoportok lépnek be az online szerencsejáték piacra - ők a fiatal felnőtt férfiak, akik lehet, hogy játékterembe soha nem tennék be a lábukat, viszont megfelelő szintű gépismerettel rendelkeznek, otthonosan mozognak a neten és vásároltak is már a világháló segítségével. Ráadásul pont a fiatal felnőtt férfiak azok, akik a szerencsejáték szempontjából a legveszélyeztetettebbek.
  • a szolgáltatóknak nem kell bíbelődniük munkaerővel, helyiségbérlettel, stb. (ellentétben a bezárt játéktermekkel), a rezsijük sokkal kisebb és kevesebb az ellenőrzés meg a szerencsejáték felügyeleti macera is.

Összességében elmondhatjuk, hogy - ki tudja milyen megfontolásból - a parlament betiltotta a nyerőgépeket, majd egy ennél sokkal veszélyesebb szerencsejáték-típust legalizál. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy külföldi szereplőket is beenged a piacra, és míg mondjuk a magyar Szerencsejáték Zrt vezetősége valószínűleg elgondolkozna azon, ha már az ötödik újságcikk jelenik meg arról, hogy az apák hogyan játszották el online a család pénzét és emiatt éheznek a gyerekek, de  egy kirgiz vagy maláj céget miért is érdekelne ez? A cégek társadalmi felelőssége így lesz nulla - a haszon az államnál és a koncessziós jogokkal helyzetbe hozott szervezőknél, a kár pedig a családoknál.

Ha pedig a piac méretét nézzük, az egyes vélemények szerint az emberek több, mint felét hidegen hagyja a szerencsejáték, a reklámokra pedig úgy tekintenek, mintha még egy mosópor hirdetés ugrott volna a szemük elé. A lakosság kb. 45%-a azonban nyitottabb, ők igazi célpontjai az ilyen cégek marketingjének. Az pedig, hogy "majd korlátozom magam, és csak X. forintot költök el online rulettre" hiú remény - azoknál a szerencsejátékoknál, ahol a termék a nyerés élménye, ott nem igazán működik ez a stratégia. És az sem igaz, hogy "csak a szomszéd veszít, én tuti nyerni fogok".

Vajon végiggondolták azt a honatyák, mi lesz akkor, ha mintegy ötszázezer-egymillió magyar elcsábul az immáron legális távszerencsejátékra? Vajon megérett a társadalmunk arra, hogy az ebből adódó problémát kezelje? Nem valószínű, és nem véletlen, hogy sok országban be van tiltva ez a játékforma. A mi kormányunk viszont úgy gondolja, itt az ideje, hogy otthonunkba költözzön a kaszinó, akármi is lesz annak az eredménye. Már csak az a kérdés, az ebből befolyó adóforintot ellentételezni tudják-e majd a családok veszteségét, a rombadőlt életeket, illetve a helyzetbe hozott vállalkozások mennyit nyernek majd mindezen?

 

Fortunaweb megjegyzés: sajnos az online nyerőgépezés az októberi betiltást követően egyre nagyobb népszerűségre tesz szert, tehát az ilyen játéktípusokhoz való odafordulás már megtörtént annál a rétegnél, akiknél adott volt a számítógép hozzáférés, és esetleg a bankkártya. A mostani a lehető legrosszabb állapot, mivel bárki bárhova beregisztrálhat, jogorvoslat nincs, ráadásul az állam sem kap egy fillért sem az így külföldre elfolyt pénzekből. Örvendetes, hogy holnapra, május 7-re van a parlamentben kitűzve a törvényjavaslat vitája, bár még mindig messze vagyunk a folyamat végétől, hiszen a bevezetéshez még el kell készülnie a törvény végrehajtási rendeletének is.

 

Forrás: morgasjoga.blog.hu