A futball-szponzoráció és a szerencsejáték – a két jóbarát

2013-09-05
A foci és a sportfogadás olyan mint a sajt és a makaróni – elválaszthatatlanok. A labdarúgás nemcsak a világ legnépszerűbb sportága, de erre is fogadnak a legtöbben – úgyhogy a fogadóirodák keresve sem találhatnának jobb marketingeszközt a csapatok szponzorációjánál.

 

A szerencsejáték vállalatok az utóbbi időben marketing költségvetésük egyre nagyobb szeletét költik csapat-szponzorációra, így próbálván hozzáférkőzni a világ legnépszerűbb klubjaiért rajongó milliók zsebeihez.

A világ legnépszerűbb futball-bajnoksága az angol Premier League, melyet világszerte több millió rajongó kísér figyelemmel. Egy, a 2009/10-es idény előtt készült felmérés szerint a rekorddöntő nézettségi adatok legnagyobbrészt az ázsiai piacnak voltak köszönhetőek, a nézők 40 százaléka a világ keleti feléről származott

A megfelelő engedélyekkel rendelkező ázsiai szerencsejáték vállalatok éppen ezért szinte megszállták a Premier Ligában szereplő klubokat, a klubok pedig annak rendje és módja szerint minden tőlük érkező pennyt benyeltek. 

2009-ben a man-szigeteki liszensszel rendelkező 188Bet volt az első szerencsejáték cég, ami egy idényben két klubbal is mezszponzori szerződést kötött. A Wigan Athletic-nek 650 ezer, a Bolton Wanderers-nek pedig 750 ezer fontot fizettek az egyéves szerződését. Hatszámjegyű összegért mezszponzorációs szerződést kötni olyan volt, mint egy focilabdányi aranyrögöt találni, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a Nike akkor írt alá egy 10 éves hosszabbítást az Inter Milannal évi 20 millió euróért, ráadásul úgy, hogy a nevük nem is szerepelt a játékosok mezén.

 

Miért ilyen népszerű a Premier League?

 

A Premier League-ben több külföldi játékos szerepel, mint bármelyik más bajnokságban. A comparetheleagues.com felmérése szerint a 2011/12-es idényben a Premier League csapatok játékosainak 62,2 százaléka volt külföldi. A második legtöbb idegenlégióst szerepeltető liga a portugáloké volt, de ők is messze a britek mögött álltak a maguk 55 százalékával. Az a 62,2 százalék 71 különböző nemzet játékosát jelentette, és ezzel nem csak arra kapunk választ, hogy miért nem nyer soha semmit az angol nemzeti válogatott, hanem arra is, hogy miért van világszerte annyi nézője ennek a bajnokságnak.

A Premier League csapatok persze igyekszenek minél jobban kihasználni a helyzetet, és elkezdtek egyre több ázsiai származású játékost vásárolni, hogy még jobban közelébe férkőzhessenek a hatalmas lehetőségeket rejtő ázsiai piachoz. A képességek hirtelenjében másodlagosak lettek a jövedelmezőséghez képest, hiszen ahogy egyre több ázsiai játékost igazoltak, egyre több ázsiai szurkoló kapcsolta be a tévét, hogy megnézze, ahogy kedvenc hőseik melegítik a kispadot.

 

Ezeknek köszönhető, hogy pl. 2012-ben 80 különböző csatorna vásárolta meg a Premier League közvetítési jogait. Ez 4,7 milliárd tévénézőt és 185 ezer óra közvetítést jelentett; 65 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

Mikor Kína végül engedett a nyomásnak, és úgy döntött, hogy az előfizetéses csatornáról az ingyenesre teszi át a Premier League közvetítéseket, a számok az egekbe szöktek. Hirtelenjében megjelent 300 millió kínai tévénéző, sokkal-sokkal több, mint a világ bármelyik más országában. Ma már elmondhatjuk, hogy a világ futballrajongóinak 70 százaléka nézi az angol Premier League-et.

A világ öt legnépszerűbb futballklubja közül három a Premier League-ben játszik, és mindegyiknek óriási szurkolótábora van Ázsiában. A világ legnépszerűbb labdarúgó klubja a Manchester United 350 millió szurkolóval, második a Barcelona, harmadik a Real Madrid, majd őket követi a Chelsea és az Arsenal.

 

A bajnokságban szereplő klubok nagyságrendileg 3 millió fontot remélhetnek évente egy-egy nemzetközi fogadási partnerségtől, és nem állnak meg egynél. A Hammers nem kevesebb, mint négy különböző szerencsejáték vállalattal tart kapcsolatot. De az Arsenal is egy nagyszerű példa a jelenlegi Premiership üzleti modellre, mely szerint mind az ázsiai, mind a brit szerencsejáték szereplők felé nyitnak. A Bodoggal nemrégiben kötött hároméves szerződés lehetővé teszi az ázsiai szerencsejáték vállalatnak, hogy több millió ázsiai szurkolóval legyen kapcsolatban, és egyúttal világszerte ismertté teszi a márkát. És ugyanígy: az Arsenal Paddy Powerrel kötött szerződése lehetővé teszi, hogy a fogadóiroda hozzáférjen a brit, ír és olasz rajongók adatbázisához.

 

Ezek a pénzek a Premier League-et a világ leggazdagabb focibajnokságává tették, melyhez hozzájárult a 4,8 milliárd dollár értékű tévés bevétel. Természetesen ezeket a szerződéseket a szerencsejáték vállalatok is jó befektetésként értékelhetik, hiszen egy 10 millió font médiaértékű mezszponzoráció 450.000 másodperc reklámidőt biztosít a vevőnek, ami 15 ezer 30 másodperces tévéreklámnak felel meg.

A szerencsejáték vállalatok pedig egyre innovatívabbak, ha arról van szó, hogy megtalálják azt, hogy hogyan csempészhetik a szurkolók szeme elé márkanevüket. A Bet Victor például olyan szerződést kötött a West Hammel, mely értelmében a nevük felkerül a játékos-cseréket jelző táblára. 

És ott van a Ladbrokes, ami teljes mértékben kihasználta a Notts County focicsapat tévén közvetített ligakupa  meccsében rejlő lehetőséget: egy-mérkőzésre érvényes mezszponzori szerződést kötött a Szarkákkal, akik erre az egy tévés meccsre lecserélték a megszokott szponzorukat, a Pinnacle-t.

Azonban az összes egyesült királyságbeli szerencsejáték cég közül valószínűleg a PaddyPower a leginnovatívabb. Az ír fogadóiroda nagyszerűen használja a közösségi médiát, a vírusvideókat és vicces óriásplakátokat, melyek célja, hogy egyenlő mértékben szüljenek vitát és nevetést. A legnagyszerűbb húzásuk azonban az volt mind közül, mikor átvették a Farnborough FC szponzorációját, átnevezték a stadiont PaddyPower Parkra, és az egész csapatot meggyőzték, hogy változtassanak nevet. Azóta, ha a rajongók ellátogatnak a PaddyPower Parkba, Zidannal, Maradonával, Pelével és Lionel Messivel találkozhatnak. 

 

Persze nem kizárólag a Premier Liga meccseket közvetítik a hatalmas ázsiai piacon. A német Bundesliga, a spanyol La Liga, az olasz Seria A csak néhány azok közül a nagy európai bajnokság közül, melyek láthatók a tévében az Európa Liga és a Bajnokok Ligája mellett. Ez azt jelenti, hogy a szerencsejáték vállalatok azokat az európai klubokat is megkörnyékezik, melyek gyakran szerepelnek a Bajnokok Ligájában. Itt - miután megegyezett a Marseille-lel, a Juventus-szal, a Real Madriddal, az Anderlechttel, a Bayern Münchennel és a Manchester Uniteddel - a bwin a legnagyobb szereplő. 

 

Annak ellenére, hogy a szerencsejáték cégek egyre inkább beáramlanak a sportba, a szektor még mindig le van maradva a többi iparág óriásaihoz képest: a legnagyobb befektetők a pénzügyi szolgáltatást nyújtó cégek (évi 360 millió dollár), őket követi az autóipar, a sportruházat, a távközlés, majd az alkohol. A legnagyobb labdarúgó-szponzor befektető az Adidas, ők évente röpke 200 millió dollárt költenek ilyen célra.

 

Brit csapatok és szponzoraik:

 

Csapat Mezszponzor Fogadási partner (UK) Fogadási partner (Ázsia)
Arsenal Fly Emirates Paddy Power Bodog
Aston Villa Dafabet Dafabet  
Cardiff City Visit Malaysia BetButler  
Chelsea Samsung  Coral 188BET
Crystal Palace GAC 12Bet  
Everton Chang Beer Paddy Power Dafabet
Fulham Marathonbet BetButler  
Hull City Cash Converters   SBOBet
Liverpool Standard Charter Paddy Power 188BET
Manchester City Etihad Airways   188BET
Manchester United Aon bwin  
Newcastle United Wonga.com BetButler 138.com
Norwich City Aviva   SBOBet
Southampton aap   SBOBet
Stoke City bet365 bet365  
Sunderland Bidvest BetButler TLC88.com
Swansea City GWFX   SBOBet
Tottenham Hotspur Hewlett Packard Betfred Hotspur88
West Bromwich Albion Zoopla BetButler TLC88.com
West Ham United Alpari FX Trading Bet365 SBOBet

 

 

És mi a helyzet Magyarországon?

 

A Szerencsejáték Zrt 2011-ben 338, tavaly pedig 598 millió forintot fordított közvetlen célú sporttámogatásra. Ebben a két évben a legjelentősebb támogatást a Fidesz pártigazgatója által vezetett Ferencvárosi Torna Club kapta, de Fa Nándor, a kecskeméti labdarúgó klub, és a Nyerges Zsolthoz szorosan köthető szolnoki csapatok is szép összeget könyvelhettek el. 

A kecskeméti pályát övező táblákon meg is jelent a Szerencsejáték Zrt logója, és a szolnoki klubok is látványosan eleget tettek kötelezettségüknek, hiszen a mezeken, a pályán, és az azt szegélyező reklámtáblákon is szerepelt a Tippmix felirat. A Fradi érdekes módon sokkal visszafogottabban népszerűsíti a Szerencsejáték Zrt-t, a csapat mezein sem ők, hanem egy másik szponzor neve jelenik meg. 

 

A Szerencsejáték Zrt. főbb sportcélú támogatásai 2011 óta (millió Ft, bruttó):

 

Klub Szerződés Összeg
Szolnoki Dózsa-Közgép vízilabda cs. 2011. január 25,0
Győri kosárlabda cs. (Lővér Sport Kft) 2011. április 23,0
Szolnoki Dózsa-Közgép vízilabda cs. 2011. június 25,0
Ferencvárosi Torna Club 2011. július 100,0
Szolnoki Dózsa-Közgép vízilabda cs. 2011. július 25,0
Szolnoki férfi kosárlabda cs. 2011. július 50,0
Kecskeméti Labdarúgó TE 2011. augusztus 100,0
FTC Jégkorong Egyesület 2011. november 10,0
Pécsi Vízilabda Egyesület 2011. november 10,0
Soproni férfi kézilabda cs. (FKL Kft) 2012. február 15,0
Fa Nándor (HT Hajó Zrt) 2012. július 100,0
Szolnoki Dózsa-Közgép vízilabda cs. 2012. július 40,0
Ferencvárosi Torna Club 2012. augusztus 250,0
Pick Kézilabda Zrt 2012. szeptember 30,0
Szeged Vízisport Egyesület 2012. 3,0
KTE Kosárlabda Klub Kft (Kecskemét) 2013. március 12,7
Szolnoki férfi kosárlabda cs. 2013. július 60,0

 

A Szerencsejáték Zrt szponzori szerződései 2012-ben (millió Ft, nettó):

 
Szervezet Összeg
Szolnoki Olaj Kosárlabda Klub 50,0
Szolnoki Vízilabda Sport Club Kft 40,0
Magyar Olimpiai Bizottság 40,0
HGS Reklám Kft (sportesemények szervezése) 5,0
Pécsi férfi kosárlabda cs. (PVSK Marketing Kft) 0,5
 
Címkék: labdarúgás,