10 milliárd a Szerencsejáték Zrt. párnája alatt?

2012-12-03
Megkérdeztük a szakértőnket a Matolcsy György Nemzetgazdasági Miniszter által benyújtott költségvetési kiigazító költségtervezetről, - miszerint a Szerencsejáték Zrt.-től a 2013-as adóévben osztalék címén 10 milliárd forinttal többet befizetést remél az állami költségvetés részére.

 

A 2011-es adóévben a cég 7,9 milliárd forint osztalékot fizetett az államnak, és ezen felül természetesen az összes rá vonatkozó adónemben is lerótta kötelezettségeit a költségvetés felé. Ez az összeg az osztalékkal együtt több, mint 60 milliárd forint volt.

Azt már egy kisgyermek is könnyen ki tudja számolni, hogy a 17,9 az több, mint a kétszerese a 7,9-nek. Érdekelne minket tehát, hogy Matolcsy úr vajon milyen optimizmusra alapozva írta le ezeket a számokat. Ám mivel őt nehéz elérni, szakértőnket kérdeztük, hogy mennyi a realitása az osztalék ilyen mértékű növekedésének.

 

A hétköznapi ember első gondolata az, hogy a lottószelvények árát kellene növelni. Ön szerint fog ezzel az eszközzel élni a cég, hogy növelje bevételeit?

 

- Nem valószínű. Az ilyen lépések mindig az eladott lottószelvények számának csökkenésével járnak. Általában van egy összeg, amit az emberek játékra fordítanak egy adott időszakon belül, és ez nagyjából állandó. Ha kevesebb szelvény telik ki belőle, akkor kevesebbet vesznek. Ettől függetlenül az ár növelésének van értelme, de a hatása sokkal kisebb, mint amiről itt szó van.

 

Várható-e bevételnövekedés az új, és nagyon várt sportfogadási oldal beindulásával?

 

- Természetesen igen. Jelenleg a Tippmix forgalma nagy léptekkel fejlődik, csak tavaly 14%-kal nőtt a népszerűsége. Igaz, hogy a Tippmix profittermelő képessége minden költség figyelembevétele után a nullához közelít, de attól még játékadót termel, tehát nagyon is fontos, hogy sikeres legyen. A sportfogadás oldal beindulásából remélt profitnövekedés azonban messze kisebb lesz, nem fog 10 milliárd forint osztalék kifizetésére lehetőséget adni. Tudnunk kell, hogy az on-line sportfogadás a lottójátékokkal összevetve sokkal magasabb visszafizetési aránnyal működik, tehát ugyanakkora itt elért bevétel sokkal kevesebb profitot hoz a cégnek, de az oldal sikeressége esetén a Tippmixhez hasonlóan jelentős játékadót termelhet. Az online sportfogadás után fizetett reménybeli plusz játékadót nézve reménykedhetünk állami bevételnövekedésben, de nem osztalék, hanem játékadó formájában. Az is lehet, hogy a miniszter plusz osztalékról beszélt, de valójában az SZzrt növekvő költségvetési befizetéséit kell alatta érteni. Akármelyikre is gondolt a csomagot összeállító szakember, egy biztos: az állami költségvetés felé való befizetés növekedése, és egyben a 2013-as adóévben a címben említett költségvetési előírások teljesítése nagyban függ attól, hogy mikor indul be az oldal, hiszen egyelőre remény sincs a január 1-i indulásra.

 

Mi a helyzet a kiadáscsökkentéssel?

 

- Igen, ez egy másik lehetőség. A reklámkiadások és produkciós költségek milliárdos nagyságrendű kiadást jelentenek. Persze a fogyasztói társadalomban elengedhetetlen bizonyos mértékű reklám, tehát ezzel óvatosan kell bánni, de vissza lehetne venni a mértékéből. Szükség esetén akár felét, harmadát is meg lehet takarítani, de ez azért csúnya történet lenne. 

 

Mire gondol?

 

A Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségi körébe tartozó Publimont Zrt. felé kifizetett reklámkiadásokra például. Azért lenne csúnya történet, mert Dr. Szentpétery Kálmán elnök vezérigazgató több szálon is kötődik a Publimont tulajdonosaihoz, pl  Szentpétery 1999-től 2010-ig  a Simicska-tulajdon BÁV Zrt. vezérigazgatója volt. De ott vannak a Simicska jobbkeze, Nyerges Zsolt érdekeltségi körébe tartozó Class Fm megrendelések is. Nehéz elképzelni, hogy az SZzrt jelenlegi vezetői - ezen a területen  - a jelenlegi poziciójuk kockáztatása nélkül vissza tudják fogni a kiadásokat.

 

A közvélemény szerint a Szerencsejáték Zrt. meglehetősen nagy lábon él. Összébb lehetne húzni a nadrágszíjat más területeken is?

 

Az biztos, hogy az Szzrt. gazdálkodásában is van egy jelentős mértékű tartalék, kiadáscsökkentésként szóba jöhet a területi igazgatóságok megszüntetése, lottózók értékesítése, a központban egy jelentős létszámcsökkentés, továbbá a televízióból való kivonulás - ebből is összejönne a kívánt összeg, de ezek csak több év alatt léphetők meg. Az Szzrt életében már volt egyszer egy fél év, -1995 első fele - amikor az Szzrt nem volt jelen a TV- ben, de ez a forgalmon nem látszott meg. Persze egyrészt hosszabb távon ez lehet másképp, másrészt azóta nagyobb a játékkínálat, és például a Kenó esetén egyáltalán nem biztos, hogy egy kivonulás következmények nélkül maradna. A lottózók megtartása mellett is vannak érvek, például a saját hálózat miatt semmiféle szövetségben nem tudnak a vállalkozók értékelhetó pozíciót kialakítani a jutalékok megállapítása során. A létszámleépítést megvizsgálva pedig figyelembe kell venni, hogy egy állami vállalat nincs könnyű helyzetben, ha egyébként ilyen magas a munkanélküliség.

 

 

 

 

A támogatói pénzek is sok profitot elvisznek. Ezeket vissza lehetne fogni?

 

A támogatói pénzek tavaly 1,16 milliárd forintra rúgtak, tehát mondhatnánk, hogy máris "megtaláltuk" az előirányzott növekedés egytizedét! Ezek elvonása a cégnek profit szempontjából pénzügyi megtakarítást jelentene, de erkölcsi megítélésén, "image"-én rontana, ennek a teljes megszüntetése már középtávon visszaütne. A világon mindenhol mennek lottópénzek karitatív célokra, ha csak az oly sok nemes célt felkaroló angol Camelot lottótársaság Lottery Fund-jára gondolunk. Ezen pénzek hiányát az Szzrt-n kívül sokan megszenvednék, többek között sportklubok, rendezvények, egyéb szervezetek- bár az Szzrt szponzori tevékenységén bőven lenne mit magyarázni. 

 

Mégpedig?

 

Például a támogatott sportok közül a labdarúgás túlsúlyát, azon belül is bizonyos kluboknak nyújtott nagyösszegű adományokat.

 

A Ferencvárosnak juttatott negyed milliárdra gondol?

 

Többek között igen, de beszélhetnénk még a Szolnoki vízilabdának és férfi kosárlabdának csöpögtetett aránytalanul nagy összegekről is. De ha már itt járunk, érdekes volt a Határontúli Magyar Sajtó Alapítvány számára 2010-ben átutalt 200 millió forint is, hiszen a szervezetet két héttel a támogatás kiutalása előtt alapították. Persze egy állami vállalat szponzori kiadásai nem feltétlenül teljesen függetlenek a politikától. Általában más egyéb célokat is támogat az Szzrt., ez rendjén is lenne, csak az arányokkal van a baj: a Koraszülött Alapítvány például mindössze 8,5 millió forintot kapott a kalapból tavaly.

 

Még mindig messze járunk a 10 milliárd forint plusz osztaléktól. Miért ilyen optimista a kormány?

 

Három magyarázat lehetséges:

 

1. Ha az Szzrt végre megkapja az illegális konkurenciával szemben a hatékony jogi védelmet, akkor a beinduló Szzrt. on-line sportfogadásból és egy esetleges Szzrt. on-line pókeroldalból összejöhet a kívánt többlet pénz. Ennek feltétele, hogy a szükséges fejlesztések időben elkészüljenek, és a jogszabályi környezet is megfelelően változzon, valamint hogy az on-line sportfogadásból származó plusz játékadó bevételt is beleszámítsuk a 10 milliárdba.

2. Matolcsy úr rosszul tálalta a sajtónak az ötletet; nem osztalék növekedésről, hanem az Szzrt  által  az állami költségvetésbe befizetendő összegek 10 milliárdos növeléséről van szó. A 60 milliárdhoz képest a 10 milliárd már nem olyan jelentős növekedés. 

 

3. A kormány nem optimista, de a papír sok mindent elbír.